Siden leirskredet gikk natt til søndag 10.mai, har Statens vegvesen arbeidet med å sikre E6 gjennom Jubelen i Sørkjosen. Rett utenfor tunnelinnslaget i Sørkjosen, ligger den færøyske mudderprammen MS ”Tórshavn” som brukes til arbeidet.

Usikre masser

- Det ble stående igjen leire i dette området, og derfor jobber vi nå med å grave ut usikre leirmasser for å være på den sikre siden. Vi så det som mest prekært å prioritere dette arbeidet før vi gjorde noe annet, slik at det ikke skulle forhindre tunnelutbyggingen, sier Geir Hugo Eriksen, kontrollingeniør i Statens vegvesen.

Graver under vann

- Mudderprammen graver ut leire ned til gode masser, og arbeidet foregår mellom fem og syv meter under havoverflata. Når dette er gjort, fylles det igjen med utsprengte steinmasser hentet fra deponi fra tidligere arbeid med tunnelutbyggingen, forteller Eriksen.

Den andre båten som ligger i Jubelen, MS ”Mona”, er i beredskap om det skulle bli nødvendig å tilfylle steinmassene med hjelp av båt, men nå anser Statens vegvesen det som mest hensiktsmessig å gjøre dette fra land.

- Lastebiler dumper massene i havet og så fordeles det med gravemaskin, sier han.

Arbeidet har allerede pågått i tre uker og vil være ferdig i slutten august, da vil vegvesenet fortsette arbeidet med å sikre resten av strekningen.

Skanska snart igang

Gudmund Løvli, prosjektleder for tunnelutbyggingen i Sørkjosen, forteller at arbeidet vil pågå til i månedsskiftet august-september. Samtidig som at Skanska vil kunne rigge seg til for å oppta arbeidet med tunnelen.

- Vi håper at Skanska kan begynne å rigge seg til allerede i august. På grunn av ferieavvikling har det ikke kommet i gang ennå, men nå skal vi ha noen oppstartsmøter og slikt, så kan de nok begynne i slutten av august, sier Løvli.

Geir Hugo Eriksen, kontrollingeniør. Foto: Johanne P. Elvestad