En undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet viser at én av ti ikke vet hva de har krav på når flyet er forsinket over tre timer.– Det er ikke bra. Det betyr at flypassasjerene kan miste et måltid de har rett på, eller erstatning, sier Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms i en pressemelding.

Flyrettighetene gir deg rett til å bli tatt vare på ved forsinkelse av flyet. Disse rettighetene begynner fra forsinkelser på to timer. Da har du blant annet rett til mat og informasjon. Ved tre timer forsinkelse vil du ha rett på standard erstatning.

– Vi oppfordrer passasjerer til å ta kontakt med flyselskapet så fort flyet er forsinket over to timer for korte reiser, og tre timer for reiser over 1500 km og fire timer for lengre reiser. Det er rimelig å be om matbong, sier regiondirektøren.

Dersom flyet ditt blir forsinket mer enn fem timer regnes det som innstilling. Da har du rett på ombooking eller pengene tilbake.

Forbrukerrådet opplyser at du har ikke rett på erstatning om forsinkelsen kommer av uforutsette årsaker som flyselskapet ikke rår over. Typiske eksempler er uvær og streik. Du har heller ikke rett på erstatning om du blir opplyst om endringer i reiseruten to uker før avreise.

Tipsliste når flyet blir forsinket

•         Se etter informasjon fra flyselskapet.

•         Sjekk flyrettighetskalkulatoren på forbrukerrådet.no.

•         Ta kontakt med flyselskapet om du ikke får det du har krav på.

•         Spar på kvitteringer om du må legge ut for mat.

•         Forbrukerrådet kan gi deg råd og veiledning.

•         Klag til flyselskapet når du kommer hjem.

•         Transportklagenemnda for fly kan løse en uenighet mellom deg og flyselskapet.