Troms KrF gikk i en pressemelding tidligere i dag ut med en bredside mot fylkesrådet i Troms. KrF og leder Widar Skogan mener at fylkesrådet har trenert Ullsfjordforbindelsen og krever at man kommer i gang med planleggingen umiddelbart.

Nå får Skogan svar fra fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp). Han avviser bestemt at fylkesrådet somler bevisst med Ullsfjordforbindelsen.

- Widar Skogan kan bare "roe nerven" i forhold til Ullsfjordforbindelsen. Fylkesrådet og jeg som Fylkesråd for samferdsel har helt siden vi tiltrådte for ett og ett halvt år siden vært tydelige på at Ullsfjordforbindelsen skal vi få igang. Det finnes ikke antydning av grunnlag for å påstå at fylkesrådet trenerer eller somler med Ullsfjordforbindelsen, sier Prestbakmo.

Ikke enige

Han gir Skogan rett i at Lyngen og Tromsø har har sagt at de skal bidra i finansieringen av planleggingen og at det også er korrekt at fylkestinget har gitt anledning for at man skal ta en økt billettpris på fergene for å delfinansiere fylkeskommunens andel.

- Alt dette stemmer. Men det er imidlertid slik at disse fergestrekningene er såkalte nettosamband. Det vil si at billettinntekten er transportørens inntekt og at de har et avgjørende ord med i laget i forhold til om inntekten skal kunne gå til et slikt formål som nevnt, sier fylkesrådet.

Han påpeker at det ikke har lyktes å komme til enighet på dette punktet.

- Det betyr at vi må finansiere den direkte fylkeskommunale kostnaden ved planleggingen på annet vis. De fleste av våre øvrige fergesamband er bruttosamband, det vil si at billettinntektene går direkte til Troms Fylkestrafikk, og da er det en enklere sak å bestemme bruken av disse.

Står ved lag

Prestbakmo mener understreker at arbeidet med Ullsfjordforbindelsen har stø kurs.

- Det bør være kjent for Skogan at dette fylkesrådet med undertegnede som fylkesråd for samferdsel, har vært tydelige hele veien på at vi skal få igang arbeidet med Ullsfjordforbindelsen og det står selvsagt ved lag. I løpet av høsten vil fylkesrådet få sak til behandling der vi avklarer finansieringen av planleggingskostnadene, slik at Statens vegvesen kan igangsette sitt arbeid.