Det viser ferske tall fra en landsomfattende undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Gule Sider. Særlig de lengst nord i landet ser ut til å ha festet sin lit til internettet. Her sier nemlig 60 prosent at de føler seg vel så trygge når de handler på nett som i butikk.

- Etter hvert som samfunnet og hverdagen digitaliseres vil det bli mer og mer naturlig for folk å handle på nettet. Med trygge betalingsløsninger, seriøse aktører og et tilbud bredere enn noen sinne blir flere fristet av å droppe turen til butikken. For mange handler det nok også mye om tilgjengelighet til butikker. Med netthandelen forsvinner avstandene, sier Håvard Atle Skaug, produktsjef i Gule Sider.

Det er aldersgruppen mellom 35-54 som i størst grad mener at netthandel er like trygt som butikkhandel.

Det sier hele 54 prosent i denne aldersgruppen. Hakk i hæl kommer de over 55 år, der 46 prosent velger nett på lik linje med butikk. Kun 39 prosent i aldersgruppen 18-34 år gjør det samme.

Søker på nett, kjøper i butikk

I undersøkelsen sier tre av fire nordmenn shopper regelmessig på nettet. Selv om mange kjøper varer direkte via nettet, benytter flere seg av muligheten til å finne ut mer om produktet i forkant av et kjøp.

Faktisk sier 6 av 10 at de søker informasjon om et produkt på internett for så å kjøpe det i butikk.

- Vi handler ikke utelukkende på nett eller i butikk, men gjør begge deler. Samtidig ser vi at vi nyttiggjør oss internett også i der hvor vi handler i butikk. Forbrukerne blir stadig mer bevisste og innhenter mest mulig informasjon om aktuelle produkter før de går til anskaffelse av produktet, sier Skaug.

Mer og mer vanlig

2 av 10 sier også at de sjekker ut produkter i butikk for så å handle dem på nett.

- I fremtiden tror vi det vil bli mer og mer vanlig at forbrukerne bruker mobilen for å sjekke om varen de ønsker seg er billigere på nett eller i en annen butikk enn akkurat den de befinner seg i, sier Skaug.

- Vi får stadig bekreftet at den moderne forbruker både netthandler og søker opp produkter og butikker oftere enn før. Det har vi tatt høyde for i de siste versjonene av Gule Sider som leder brukeren rett til nettbutikk eller produkt, i tillegg til rett til butikk, konstaterer Skaug.