Frode Hansen, som til daglig er fabrikksjef for Cinderella Eco Solution AS på Furuflaten, grunnla Facebook-sida, Pollfjelltunnelen, den 29. august i år.

– Det var mange grunner, men i all hovedsak fordi vi må ha fokus på tunnelen og det behovet som er. Og så føler vi som bruker den på daglig basis at informasjonen har vært dårlig, både med tanke på den operative delen og de langsiktige planene, sier Hansen.

Han beskriver den også som et upolitisk talerør.

– Jeg håper jo politikerne kan bli med og se hva som skrives der. Og så er det jo valgår. Det er mange stemmer å hente i denne regionen.

– Urettferdig

Som ett hundretalls mennesker på begge sider av den 3.230 meter lange, smale og mørke tunnellen, pendler Frode Hansen gjennom den daglig. Det har han siden han startet ved da EcoTech, Nå Cinderella, i 1994.

– Vi som bruker den føler jo at det er regelrett urettferdig at vi skal være belemret med en slik tunnel. Vi synes vi fortjener bedre enn dette. Furuflaten er et av de siste industrimiljøene i hele fylket, vi operere i distriktet av distriktene, og har ikke like konkurransekår som andre. Og så får vi ikke bedre kommunikasjon en dette av det offentlige. Det er ikke rett, sukker fabrikksjefen ved Cinderella.

Feil ende

For en tid tilbake økte optimismen. Statens vegvesen rullet inn mannskaper og utstyr, og så startet en utbedring.

– Det er jo et trist kapittel i seg selv. De forbedret den beste delen av hele tunnelen. Og da de stoppet, pakket sammen og dro, stanset de tjue meter fra det største flomhullet i hele Pollfjellet. Der fosser det inn vann.

Her finner du Facebook-sida, Pollfjelltunnelen.

Hansen mener de skulle hatt et helt annet fokus.

– Hadde de tettet taket og forlenga den sørlige åpningen noen meter, ja så hadde vi i alle fall bare hatt en dårlig tunnel. Ikke en farlig.

Er en riksvei allerede

Frode Hansen mener miljøendringene vil skape flere problemer for tunnelen og dermed alle de som pendler gjennom.

– De kalde tidligvintrene skaper frost i fjellet. Når det kommer snø og nedbør har det ikke feste, og antallet ras vil øke. Behovet for å forlenge åpninga vil bare øke.

Han håper politikere i hele regionen kan samles og kreve utbedring.

– Fylkesveien bør også oppgraderes til en riksvei. Tidvis er den støttevei for E6, og selv om Nordnes blir sikrere, vil det garantert være behov for å lede trafikken over hit. Veien mellom Oteren og Lyngseidet er med andre ord vel så mye en riksvei som en fylkesvei.