Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), har merket seg utspillene både fra ordfører Sølvi Jensen i Lyngen og ordførerkandidat for Fjordfolket i Storfjord, Arvid Lilleng.

Ivar B. Prestbakmo (Sp) forstår den utålmodigheten som er langs Fv868.

– Selvsagt. Alle hadde jo forventet at når man startet opprustinga i 2012, så gjorde man seg også ferdig, men så ble det overskridelser og stans. Uansett er det ingen grunn til å ikke skynde på denne saken.

- Får bukt med skredproblemene

Prestbakmo tar nå til orde for å forlenge tunnelen med 250 meter i sørlig retning, altså mot Furuflaten.

– Da får man bukt med de skredproblemene om jo tunnelen opprinnelig er bygget for å takle.

Hvordan man skal forlenge, vet han ikke.

– Det får bli opp til fagmyndighetene, og ikke meg å avgjøre.

Lite penger

Penger har han imidlertid ikke, så det hele avhenger av at man får den med i den kommende skredsikringsplanen som skal gjelde fra 2017.

– Planen er til rullering og dersom vi klarer å få Pollfjelltunnelen inn i planen som gjelder fra 2017, så kan fylkeskommunen forskuttere jobben. I så fall kan vi faktisk være i gang allerede i 2016.

Frode Hansen ved Cinderelle Eco Solution AS uttalte denne uka til Framtid i Nord at ved å forlenge løpet og å tette vannlekkasjene så vil den vel tretti år gamle tunnelen går fra farlig til “bare” dårlig.

– Hansen har nok rett i det, og det ville være en besnærende tanke å få det unna. Imidlertid er det slik at Troms Fylkeskommune har et krav på seg til til i løpet av fire år å ha alle tunnelen innenfor de kravene som er. Her er Pollfjelltunnelen en som behøver det, men det 25 millioner kronene vi får til dette arbeidet fra staten i året er ikke tilstrekkelig.

Skal klare kravet

Ivar B. Prestbakmo tror imidlertid ikke at man ender opp med å ikke klare kravet, og dermed måtte stenge tunnelen.

– Nei, vi fikk unna noen tunneler i år, og målet mitt er i alle fall at vi skal klare kravet.