Fredag morgen sendte Nordreisa kommune, ved Formannskapet, ut et åpent brev der de kritiserte Statens vegvesen for å tillate at Skanska AS, den nye entreprenøren skal benytte eget betongtårn.

Kommunen mente dette ikke var i tråd med det vegvesenet hadde lovet, og at det var lokale entreprenører som tapte på dette.

Lovstridig

Ferdag ettermiddag sendte Statens vegvesenet ut sitt tilsvar. Der skriver prosjektleder for Sørkjostunnelen, Gudmund Løvli i Statens vegvesen, at de ikke kan komme med pålegg om hvilke underleverandører deres entreprenører skal benytte.

- Det vil være lovstridig og konkurransevridende, skriver Løvli.

- Det vi kan gjøre er å legge til rette for at lokale entreprenører skal kunne delta i konkurransen om oppdrag. En viktig strategi her er å dele opp vegprosjektene i mindre deler, og strekningen Langslett-Sørkjosen er delt i seks oppdrag.

Informerer

Skanska AS bygger tunnelen og veg fra Sørelva til Langslett, mens Målselv Maskin AS  har fått oppdraget med vei og forskjæringer på strekningen Sørkjosen til Jubelen.

- Veien mellom Langli og Langslett, elektro i tunnelen og rasteplassen ved Sørelva er også skilt ut som egne oppdrag, men her er det ikke inngått kontrakt foreløpig. I tillegg har Klasvoll Maskinstasjon fått kontrakt på mindre oppdrag, opplyser Løvli.

Han hevder vegvesenet, blant annet gjennom møter, aktivt informerer både kommune og næringsliv om muligheter omkring prosjekter.

– Vi informerer også om hva som finnes av lokale leverandører under tilbudsbefaringene. Men det er opp til hovedentreprenøren å avgjøre hvem som skal være underleverandører og hvordan arbeidet skal organiseres.

Lokale kontrakter

Løvli påpeker imidlertid at Skanske også har inngått lokale kontrakter.

- Og med stor anleggsaktivitet i flere år framover vil det helt sikkert by seg mange muligheter for et aktivt lokalt næringsliv, skriver prosjektleder Gudmund Løvli.