Det var KrFs stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan som hadde med seg nyheten til Skjervøy forleden.

– Vi vil foreslå at sterkt trafikkerte veier og viktige fylkesveier blir tilbakeført til staten. Fylkesvei 866 er en slik vei. Staten bør overta vedlikeholdet og utbedringen av veien, sier Grøvan til Framtid i Nord.

Opp i Stortinget

Stortingsmannen skriver på et forslag på vegne av regjeringspartiene og Venstre/KrF som skal opp i Stortinget til høsten.

– Det er ikke tvil om at staten har en større lommebok når det gjelder oppgradering og vedlikehold av veier.

Roy Waage, styreleder for Arnøy- og Laukøyforbindelsen, ble overrasket da han fikk nyheten fra Grøvan.

– I fylkestinget har vi blitt forespeilet at omklassifisering av fylkesveier ikke ville skje før i 2017. Når Grøvan nå sier at det kan skje ganske snart, så er det overraskende og gledelig.

– Enorm betydning

Waage, som viste fram en mulighetsstudie for Arnøy- og Laukøyforbindelsen til Grøvan under Skjervøy-besøket, mener en omklassifisering av fylkesvei 866 til riksvei er veldig viktig for Skjervøy-samfunnet.

– Det vil få en enorm betydning for driften av veien fra Langslettkrysset til Skjervøy. Tungt trafikkerte trafikkårer har høy prioritet i staten og vi blir langt mindre avhengig av en stram fylkesøkonomi for å få veien rustet opp. Veien skulle aldri ha blitt overført fra staten til fylket i utgangspunktet, sier Waage.

Bra for tunnelen

Skulle FV 866 bli riksvei, så vil det ifølge også få konsekvenser for ferga ut til Arnøy og Laukøy – og i neste omgang en undersjøisk tunnel.

– Statens vegvesen har høye krav til størrelse på ferge og antallet avganger på samband med næringsvirksomhet. Det har tidligere anbudsrunder vist. Samtidig vil man måtte bruke mer penger på sambandet og det vil i neste omgang slå gunstig ut når man skal beregne finansieringsgrunnlaget for en undersjøisk tunnel, sier Waage.

Ny æra

Ørjan Albrigtsen, Felleslista KrF/Kystpartiets ordførerkandidat i Skjervøy, mener at en omklassifisering bokstavelig talt er rett vei å gå.

– Det er jeg helt overbevist om. Når man ser hva fylkeskommunen har av midler til store prosjekter så vil det bli helt andre muligheter med en riksvei. Det er helt rett strategi og jeg er veldig glad for at KrF fronter denne saken, sier Albrigtsen.

Ordførerkandidaten lover å jobbe steinhardt for å få omklassifiseringen på plass.

– Det blir en helt ny æra innen samferdsel inn til Skjervøy. Og så er det viktig at også fylkesvei 869 ut mot Storstein er med, sier Albrigtsen.