Firkløveret fra Østerrike forteller at det også har gått knirkefritt med kjøringen – helt til de rullet inn i Nord-Troms.

Det siste døgnet har de nemlig stått bom fast ved bussentralen på Storslett etter at den ene traktoren knelte i Oksfjord.

Doningen fra 1959 tålte ikke norsk biodiesel og dermed sa det stopp.

– I og med at den er så gammel har vi måttet bestille ny del fra Tyskland. Det er den vi venter på nå, forteller Hörhager.

Gammel teknikk, ny teknologi

Utover det tekniske lider de to traktorparene ingen nød.

Hektet på de motoriserte klenodiene har de et par litt mer moderne utstyrte campingvogner.

Onsdag satt de på sin improviserte rasteplass og oppdaterte både blogg og gjestebok via internett.

– Vi har brukt fire dager hit fra Nordkapp. Er vi heldig kommer vi oss videre om et par dager. Det avhenger litt av norsk postgang har vi skjønt, ler Hörhager.

Halvveis

Med halvparten av distansen igjen ser de for seg å bruke om lag seks uker totalt på kjøreturen.

– Til nå har den vært kjempefin. De siste dagene har vært kalde, men folkene vi har møtt har tatt varmt i mot oss og vært veldig hjelpsomme, forteller Maria Hörhager.

Straks de er på veien igjen vil turen gå videre sørover gjennom Sverige før de tar båt til Danmark, kjører Tyskland på tvers og til slutt kan parkere vel hjemme i Østerrike.

Dette er turen:

  • Turen har en lengde på om lag 8000 kilometer – 3700 km opp. En noe lengre distanse ned.

  • Daglig kjører paret fra Østerrike ca. 200 kilometer avhengig av hvor de befinner seg.

  • Turen startet 30. mai i år og planen er å være i mål i Ebbs rundt 10. juli.

  • Når kjøreturen er unnagjort har de besøkt totalt 11 land.

  • De to traktorene har i alt brukt 1300 liter drivstoff, 40 liter oil for the lance og har gjennomgått ett oljebytte før de passerer målstreken.

  • Gjennomsnittsfarten er på 30 km/t. Toppfarten er 41km/t

  • Målet for turen er i all hovedsak å ha det moro, se på omgivelsene langs veien og møte nye folk.

  • Vil du følge turen videre og sende en hilsen kan du besøke nettstedet www.dieselroesser.at

Hele 8000 kilometer skal tilbakelegges før det spesielle følget er hjemme i Østerrike. Foto: Thomas Wahlgren