- Den beste måten å unngå totalt forlis på, er å få en grundig undersøkelse av båten før du kjøper den. Ta med en båtvant venn, eller få den undersøkt på et båtverksted, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Dieseldyr og plastpest

- Vi har hørt om kjøpere som har fått få dieseldyr i tanken og andre som har fått plastpest i skroget, sier Falch..

Finner du en brun gjørme i drivstofftanken så styr unna. Det kan tyde på dieseldyr. Det er en organisme som lever av diesel. Tilsvarende må du se etter ujevnheter i skroget for å finne tegn på plastpest. Plastpest gjør at skroget blir porøst, og tar til seg vann.

- Plastpesten kan gjerne gjemme seg under ripa, så det beste er å få båten opp på en slipp, og da kan det hende du finner andre skader også, legger regiondirektøren til.

Få det ned på papiret

En god kontrakt er viktig, særlig hvis du kjøper fra en privat selger. Da kan du nemlig ikke forvente at selger har like mye kunnskap om båten, som når du kjøper fra en profesjonell næringsdrivende.

- Husk å skrive ned alle opplysningene du får av selger i avtalen. Det hjelper lite å vise til et muntlig løfte hvis selger ikke husker det i etterkant, minner Helene Falch om.

forbrukerrådet.no kan du laste ned gratis bruktbåtkontrakt.

Ikke kjøp gjeld

Dessverre finnes det også andre skjær i sjøen. Vi anbefaler at du undersøker i Skipsregisteret-NOR, og i løsøreregisteret i Brønnøysund, om det er registrert utlegg eller pant i båten. Søk i Brønnøysundregisteret gjøres på personnummeret til selger, og ikke på registreringsnummeret slik det er for bil. Det er gratis å få sjekket om det er registrert salgspant, eller utleggspant, hos en person.

Meld fra om størrelsen, og se etter CE-merking.

Er båten over 15 meter, eller allerede registrert i Skipsregisteret-Nor, må du melde fra til registeret. Har du for eksempel importert båten fra utlandet, og den har den registreringspliktige størrelsen på 15 meter, må det i tillegg utstedes et skipsskjøte.

Skipsskjøtet finner du hos Sjøfartsdirektoratet.

- Og sjekk om båten er CE-merket. Alle båter produsert etter sommeren 1998, eller som er importert fra land utenfor EU-området, skal være CE-merket. Dette merket sikrer at båten er produsert etter godkjente standarder, sier Helene Falch.

Forbrukerrådet kan hjelpe deg

Får du problemer med selger kan Forbrukerrådet hjelpe deg. Vi kan megle i saken, og løser den seg ikke, kan du gå til Forbrukertvistutvalget for et rettslig vedtak.

Kjøper du båten i EU-området kan Forbruker Europa gi assistanse.

Huskeliste for båtkjøp:

  • Undersøk båten godt – husk å ta en titt under ripa!

  • Bruk kontrakt

  • Sjekk at båten er CE- merket.

  • Sjekk med Skipsregisteret-NOR og Brønnøysundregisteret om det er pant i båten.

  • Forbrukerrådet eller Forbruker Europa kan hjelpe deg om noe går galt