Det har tidligere vært gjort en mulighetsstudie med et kostnadsoverslag for å bygge den såkalte Arnøy- og Lauksundforbindelsen i fra Skjervøy til Arnøya.

Overslaget her har hatt en feilmargin på 40 prosent De nye undersøkelsene gir sikrere grunnlag for det videre arbeidet.

- Mulighetsstudiet var en skrivebordsvurdering. Nå har vi gjennomført sedimentseismikk, som er første steg i kvalitetssikringa av mulighetsstudiet, sier Roy Waage som er styreleder i Arnøy- og Lauksundforbindelsen AS

Godt grunnlag

Waage forteller at seismikkundersøkelsene viser at det sannsynligvis er veldig god berggrunn i Kågsundet.

- Man har fått svar på at fjellet under Kågen er bra og velegnet for tunellbygging. Det er et godt grunnlag å gå videre på, og det var dette jeg hadde håpet på, sier Waage.

Bedre rammebetingelser

Siden planleggingen av en tunellforbindelse ble igangsatt har de økonomiske rammebetingelsene blitt langt bedre.

Prosjektet er planlagt finansiert gjennom fergeavløsningsmidler, og disse har fått forlenget tidsramme i fra 30 til 40 år.

I tillegg er rentesatsen for denne type prosjekt satt ned fra over 6 prosent til 2,3 prosent.