Hvert år blir ca. 40.000 personbiler påkjørt i Norge mens de står parkert. Ifølge tall fra Finans Norge ble 39 301 personbiler som stod parkert påkjørt i 2013. I år har 10.086 parkerte personbiler blitt påkjørt så langt (1 kvartal), noe som tyder på vi får omtrent samme antall bulkede biler i år.

Årlige kostander for bulkeskadene ligger på rundt 300 millioner kroner. Men her er det store mørketall, for i dette regnestykket tar vi bare med de innrapporterte skadesakene til forsikringsselskapene.

- Vi vet at et langt større antall biler blir bulket mens de står parkert, men det er nesten umulig å estimere hvor mange som faktisk blir bulket. Mange lar være å ta småbulking på egen regning på grunn av bonustap, sier skadeleder i DNB, Anne Stine Eger Mollestad.

Et annet problem er gjerningsmenn som stikker av fra åstedet når de har skadet en bil. Også her er det store mørketall, for det er naturligvis vanskelig å finne igjen synderen.

Økende trend

Derfor blir mange saker henlagt når man anmelder forholdet, og dessverre ender mange opp med å ta skaden selv.

- Vi har et inntrykk at det er en økende trend at folk stikker fra åstedet, og det gjelder spesielt i byene. Vi oppfordrer alle som observerer noen som bulker en bil og som forsøker å stikke av om å notere nummeret slik at gjerningsmannen må gjøre opp for seg. Her har vi et felles ansvar med å ta bulkebøllene,  sier Eger Mollestad.

Hun sier at det er enkelte forholdsregler man kan ta for å unngå skader på bilen.

- Noen parkeringshus er TV-overvåket, da er i alle fall sjansen mindre for at folk tør å stikke av hvis de bulker bilen din. I tillegg bør man alltid tenke på hvor man parker. Hvis det er mulig å unngå gateparkering i trange gater eller i tvilsomme strøk av byen er det er fordel.

Støter på bulkebøller på ferie

Norge er imidlertid et trygt land å parkere i sammenlignet med andre land i Europa.

- I enkelte sør-europeiske land og storbyer er gateparkering høyrisiko. Der har de nesten en tradisjon for å bruke støtfangerne på parkerte biler for å lage seg plass. I tillegg er det ofte en ukultur med at de som påfører skader på parkerte biler ikke legger igjen kontaktinformasjon.

- Mye tyder på at vi bulker for opp mot 100 millioner i utlandet hvert år - kanskje mer – for også her er mørketallene store, og det finnes ikke noen god statistikk for dette. Vi har tall for bilskadene som blir innmeldt til forsikringsselskapene, men som nevnt er det ikke alle som tar skadene på forsikringen. I tillegg har vi ingen oversikt over bulkingen som skjer med leiebiler, og her er det ganske betydelige skader.

Gå gjennom forsikringen

- Ferie er høytid for bulking, og vi ser også at om lag en av tre trafikkulykker skjer i sommermånedene. Hovedårsakene er at vi kjører med ukjente leiebiler, ferdes på ukjente steder og under uvante forhold, sier Mollestad.

Hun minner om at man alltid må tegne egen forsikring når man leier bil.

-Mange tror for eksempel at reiseforsikringen dekker leiebilen. Det gjør den ikke! Se også over vilkårene i forsikringen, for både egenandel og kostnader varierer kraftig hvis det skulle oppstå et uhell. Gå også nøye over bilen på forhånd slik at tidligere skader på bilen blir registret på deg, råder Eger Mollestad.