Karl Gunnar Skjønsfjell er for de fleste forbundet med langrennsporten. Fra han var guttunge har det meste av tiden blitt viet ski-idretten, det ifølge han på bekostning av både utdannelse og jobbkarriere. Men etter tiår som trener på heltid, har han nå tatt steget mot et ”vanlig” yrkesliv som ansvarlig for skomerket Inov-8 i Norge.

– Det er fortsatt mye reisevirksomhet, men du verden så rart det er å ha fri i helgene, sier han til Framtid i Nord.

43 åringen opprinnelig fra Reisadalen har som aktiv toppløper opplevd både Verdenscup deltakelse og en rekke topp ti plasseringer i NM og Norgescup som seniorløper. Dernest som suksessrik langrennstrener for de beste utøverne i Troms skikrets, og de ni siste åra som lærer på Nordnorsk skilinje. Skjønsfjell har også vært skismører både på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Men selv om idretten må vike for en mer ordinær jobb, er det fortsatt en mann med konkurranseinstinktet i orden.

Eneste i landet

Skyrunning, Trailrunning og motbakkeløp har de siste par årene tatt av i Norge. Den britiske skoprodusenten Inov-8 er en blitt en av markedslederne innen terrengløpesko, og merket er i ferd med å bli stort også i Norge, mye takket være den tidligere langrennsløperen fra Nordreisa.

– Jeg fikk hovedansvaret for Inov-8 i Norge for syv år siden, og det ble solgt noen modeller til enkelte sportsbutikker. Men jeg hadde et langsiktig mål om å komme inn i de store kjedene, forteller Skjønsfjell.

I dag leverer han til en kjedegiganten XXL, samt flere mindre kjeder som Stadion og Løpslaben. I tillegg har en rekke sportsbutikker også inngått avtaler med reisaværingen.

Flere kjente utøvere er blitt sponset av Skjønsfjell, deriblant herrelandslaget i langrenn og Petter Northug. Han kan også opplyse at skomerket kommer som regel svært god ut i ulike skotester, blant annet i fjor som testvinner i et stort løpsmagasin.

Foreløpig er Skjønsfjell alene på kontoret sitt i bankbygget på Storslett, men han ser ikke bort i fra at det vil bli en endring.

– Det blir stadig mer hektisk, og snart kan man ikke gjøre alt på egen hånd, uttrykker han. At det går bra med salgsarbeidet, betyr også at han er i ferd med å nå målet han satte seg i 2008, nemlig å få det da ukjente merket Inov-8 inn på et vanskelig marked hvor de store merkene har hatt en ledende posisjon gjennom flere tiår.

Selgeren Skjønsfjell henter da også mye lærdom fra langrennløperen Skjønsfjell når det gjelder å jobbe systematisk for å oppnå ønsket resultat. Han sier at det kan godt sammenlignes med det å drive langrenn.

– Uten solid arbeid i alle ledd, så taper man, enten det er i sporet eller kunder, forklarer han

Løpsbølge

Interessen for løping og spesielt da terrengløping har eksplodert de siste årene. For 10-15 år siden stilte kun de mest dedikerte på de få motbakkeløpene som fantes, og ifølge Skjønsfjell var det langt fra ”trendy” å drive med løping.

– Men i dag stiller flere hundre opp på motbakkeløp som nå finnes i hopetall, og konkurranser som Tromsø Skyrace fylles opp på kort tid, forteller han.

Interessen for terrengløping er noe som gleder en gammel orienteringsløper. Ikke bare betyr det suksess for selgeren, men han synes fortsatt det å løpe i terreng er morsomt og spennende, samt utvilsomt den beste formen for trening uansett alder og nivå.