Framtid i Nord fikk som de første utenom arbeiderne ta seg inn i skredsikringstunnelen som går gjennom Nordnesfjellet.

Om litt over to år skal denne tunnelen gjøre en av landets mest rasutsatte veistrekninger på E6 bli tryggere å kjøre.

Bjørn Roar Mannsverk i Statens vegvesen er byggeleder på prosjektet som totalt har en kostnadsramme på 1,1 milliarder kroner, og som vil forkorte E6 med 7,9 km når den står ferdig.

– I kostnadene ligger det også ny bru over Manndalselva, og omleggingen av en ny sentrumsplan, forklarer byggelderen.

Sistnevnte prosjekt håper de å få startet opp med i løpet av neste år, og vil forandre hele sentrumsområdet på Løkvoll.

Likt med planen

Mannsverk sitter sammen med fem andre fra Statens vegvesen på prosjektkontoret på Løkvoll. Ifølge han blir de værende i Manndalen frem til arbeidet med tunnelen og sentrumsplanen er ferdig, noe som betyr i hvert fall tre år fremover.

Litt lengre bort på industriområdet, har entreprenøren Marti, Nordnes sitt kontorbygg, og de har mellom 60 - 80 arbeidere i daglig i drift.

Siden oppstarten rundt nyåret har fremdriften vært god, og godt innenfor planene vegvesen har lagt opp til. Så langt har det heller ikke vært noen større utfordringer som har ført til stans i arbeidet.

Veiåpning i november

Byggelderen opplyser at det betyr at hver dag sprenger de mellom fem til ti meter fjell på hver side av tunnelinnslagene, som igjen må sikres med armeringsjern og betong. Hver salve sprenger normalt fem meter fjell som må fraktes ut til deponier i Skibotn og Birtavarre. Etter hvert vil også fyllmasser bli dumpet i fjorden.

– Så langt er vi kommet vel en kilometer inn i fjellet på hver side, opplyser han, og fortsetter at det ikke er noe som skulle tilsi at denne hastigheten vil avta. Det skal igjen kunne bety at gjennomslaget vil komme en gang på høsten neste år.

Men selv om selve tunnelarbeidet er helt i rute, så kan Mannsverk fortelle at de har hatt en del utfordringer på andre områder. Blant annet har de ikke klart å holde tidsskjema om å fylle over den 50 meter lange tunnelinngangen som er bygd ut slik at fylkesvei 332 igjen kan åpne.

– Vi skulle vært ferdig for to uker siden, men regner med at alt er klart ved utgangen av november, opplyser Mannsverk.

Stor interesse

Når den 5,8 km lange rassikringstunnellen fra Indre Nordnes til Bergli i Manndalen står ferdig, vil den ikke bare være et av de største tunnelprosjektene som er gjort i Nord-Norge, men også sikring av E6 hvor Nord-Troms og Finnmark ofte blir avskåret fra resten av landet når veien stenges av ras. Byggelederen synes det er et viktig veiprosjekt som de er i gang med, og sier også at de opplever stor interesse fra befolkningen omkring alt som har med vei å gjøre. Han registrerer at vei, spesielt stengte veier ofte diskuteres høylytt i media.

Også byggelderen ser frem til den dagen da man slipper å kjøre forbi det rasutsatte området langs Nordnesveien.

RUTE: Byggeleder Bjørn Tore Mannsverk fra Statens vegvesen sier de ligger godt an til å bli ferdig som planlagt i utgangen av starten av 2018. Foto: Jan Arild Hansen
LANGT: Arbeidet med skredsikringstunnelen gjennom Nordnesfjellet er kommet vel en km inn på hver side av innslagene. Hver dag blir mellom 5 - 10 meter stein sprengt fra begge sider og framtet ut til deponier. Etter hvert blir massene dumpet i fjorden. Foto: Jan Arild Hansen