I disse dager starter utbedringrene av den beryktede Langbakken på fylkesvei 866 på Skjervøy. Paul Stabell fra Skjervøy Frp mener at man bare skulle fortsatt veiutbedringene ut i Skattørsundet - der brua som binder Skjervøy sammen med Kågen ligger.

- Ja, vi har en bru som er kraftig på overtid nå. Den er i en elendig forfatning. Og den dagen den blir stengt, så er det for seint å gjøre noe, sier han.

Ifølge Stabell kommer armeringen godt fram under pilarene og rusten sprenger seg igjennom betongen.

- Brua ble utbedret for cirka 20 år siden. De som jobbet med brua da sa at brua hadde en maks levetid på 20 år. Da må noe gjøres raskt. Situasjonen er alvorlig, sier Stabell.

Synlig i dagen

Framtid i Nord har vært under brua, som ble delvis reparert for et par år siden.

Det kan man se ved at det er nye felter med betong på så godt som alle pilarene. Likefullt er det stedvis rust som trenger ut. På flere av pilarene har betong skallet av i flomålet, og på minst tre av disse ligger den innvendige armeringen synlig - og rustet - i dagen.

Framtid i Nord var ved brua på flo sjø, og kunne ikke si noe om tilstanden lengre ned på pilarene, der strøm og bølger gir mest påstand og belastning.

Ingen fare

Olaf Sandnes, byggeleder for bru i Statens vegvesen Nord, understreker én ting overfor Framtid i Nord.

- Det er ingen fare for bæreevnen eller for at brua faller ned.

Han viser til at det ble gjort en inspeksjon med dykkere i 2014.

- Den viste at det ikke er noe som er prekært, men at det bør gjøres noe for å bremse utviklingen av erosjonsskader. Det kan være katodisk beskyttelse (strøm på armeringen for å hindre rustdannelser) og reparasjon av betongskader, sier Sandnes.

Vurderer metoder

Han sier at vegvesenet har planer om å gjøre noe med brua.

- Ja, vi vurderer hvilken metode vi skal bruke for å reparere pilarene. Jeg skjønner jo at folk er bekymret når betongen begynner å smuldre. Det ser ikke pent ut. Jeg ser for meg at innen en treårsperiode at det kan gjøres noe, sier Sandnes.

Ny bru

Paul Stabell er imidlertid ikke fornøyd med det. Han vil ha ny bru.

- Brua er bygd i 1971 og har bare ett felt. Den er bygd for en annen tid og ikke for 30-40 trailere, som daglig kjører over brua nå. Frp mener at noe annet enn en ny bru er bare tøv, sier Stabell.

Bildet viser at armeringen på enkelte pilarer ligger i dagen. Foto: Anita Olsen
Olaf Sandnes i Statens vegvesen forsikrer at det ikke er noe å si på bæreevnen til brua, selv om pilarene har skader som dette. Foto: Anita Olsen
Paul Stabell mener det er meningsløst å flikke på gammelbrua. Han vil ha ny bru til Skjervøy. Foto: Kjetil Nielsen Skog