Han legger ikke skjul på at det var en milepæl i livet, som utløste masse følelser, å lande med det første FlyViking-flyet på Tromsø lufthavn. Der ble Ola Giæver jr. tatt vel imot av brannmannskaper som sprutet vann over flyet, og blant annet Lyngen-ordføreren som hadde tatt på seg ordførerkjedet for anledningen. -Det er klart at når du ser brannbilene, flyplassjefen, NRK, mine gamle foreldre og masse folk… Det er bare en gang i livet noe sånt skjer, at man skal hente hjem et fly. Det var rørende, en fantastisk opplevelse, sier Giæver.

Spesiell flytur

Etter landingen i Tromsø, bar det rett hjem til Lyngen, der piloten og flyselskapdirektøren fikk hvile ut, etter ferden med flyet fra Canada. En tur på 15 flytimer som foregikk fra søndag til tirsdag og innebar mellomlandinger på Grønland og Island.

Giæver hadde to piloter som fløy og åtte andre med seg i flyet. Blant annet flygesjefen, en tekniker og Haakon Karlsen jr fra Lyngen.

Det er sistnevnte som har designet halepartiet på flyene. Ekstra spesielt for Giæver var det at en venn og pensjonert pilot i Canada, Olav Falsnes, var med på første flygning. Han var nemlig også med på den siste turen Giæver fløy for Widerøe, og det var han som spurte Giæver om han ikke bare skulle starte et eget flyselskap, og som tipset om en person i Canada som hadde 65 fly.

50 mill. i cash

Giæver er så oppgiret at han nesten ikke har sovet den siste tiden.

-Det er utrolig spennende. Vi har stablet opp et flyselskap, klar til å begynne med flygning om noen uker. Vi har aksjeselskap på 50 millioner i cash, og vi går i gang med å bli en aktør i Norge og innenfor Skandinavia, sier han entusiastisk.

Nå gjenstår det bare noen godkjenninger og treningsflyturer før Fly Viking kan begynne med kommersielle flygninger på sin første flyrute mellom Tromsø og Alta.

Kjøper femte fly

Det nye selskapet har nettopp, etter at det første flyet ankom Norge, bestilt et femte Dash 8-fly. -Vi har fem fly på tur nå, og de kommer i løpet av kort tid. Alle flyene er like. Det femte flyet skal hete «Tore Hund», og det får design på halen, sier Giæver.Flyet som ankom tirsdag kveld har fått navnet «Faravid», etter en konge omtalt i en vikingsaga fra 1200-tallet.

-Det er for å lage en historie rundt det hele. Vikingene dro langt av gårde, de var krigerske og morske. Det skal vi også være – vi skal krige om markedet, og så vil vi også fortelle historien om vikingene. Vi skal fly historien ut i markedet.-Tenker dere spesielt på det utenlandske markedet, da?-Nei, vi skal først og fremst konsentrere oss om hjemmemarkedet, før vi går utaskjærs.

-Har de gode rutene

Og ifølge Giæver blir det nok av flygninger på hjemmemarkedet framover. Han er ikke enig i at Fly Viking har tapt en kamp mot Widerøe, selv om det var sistnevnte flyselskap og hans gamle arbeidsgiver som fikk konsesjon til de subsidierte flyrutene i Norge. -Det er bare de dårlige rutene Widerøe har fått, og de kan de ha for seg selv. Vi skal fly over hele landet, bare vent og se. Vi skal fly de gode rutene, sier Giæver og nevner blant annet Bodø, Helgeland, Finnmark, Trøndelag, Vestlandet og Sør-Norge med Oslo. - Vi trenger ikke noen pakke fra staten. Nei, nei! sier Giæver bestemt.

Får oppmerksomhet

Han har fått masse positiv oppmerksomhet i forbindelse med begivenheten som utspant seg i Tromsø tirsdag kveld.

-Vi har fått mange gratulasjoner. Tusenvis. Helt enormt har det vært. Det er tydelig at dette er et ønsketiltak, for jeg mottar gratulasjoner fra hele landet. -Har du mottatt lykkeønskninger fra folk i Lyngen eller andre steder i Nord-Troms?- Ikke fra lyngsværingene. Jeg tror ikke de helt har forstått hvilken betydning dette kan få, at vi kan skape en stor bedrift her. Jeg tror de som bruker fly regelmessig skjønner bedre hva det vil si, og at vi kan få billettprisene ned. På de stedene som har flyplasser, blir vi hilset velkommen, for det betyr penger i lommeboka.

-Håper de lykkes

Lyngenordfører Dan-Håvard Johnsen gir derimot uttrykk for at han synes det var flott å være til stede i Tromsø for å ta imot Fly Viking.

-Det er imponerende at en liten kommune som oss blir hovedbase for et flyselskap. Det er beundringsverdig at de tør å satse slik de gjør, og jeg håper de lykkes, sier Johnsen.Ordføreren ville med sin tilstedeværelse vise i praksis at kommunen tilrettelegger, og han har håp om at flyselskapet vil vokse seg til en stor bedrift.-Alle næringsaktører i Lyngen kommune er hjertelig velkommen. Og hvis dette selskapet lykkes, kan de bli en veldig stor bedrift med stor omsetning i Lyngen.

TAR AV: Ola Giæver jr . og kollega Stig Roald Thuv klare til ombordstigning i FlyVikings første fly i en stadig voksende flåte. Om kort tid reiser Giæver til Canada for å hente flere Dash 8-maskiner. Alle foto: Privat
POTET: Ola O.K. Giæver jr. er pilot, direktør og gründer i sitt eget flyselskap.
DÅP: Da flyet landet på Langnes Lufthavn i Tromsø, sto lufthavnas brannbiler klare for dåp.