For når kommunestyret samles kommende onsdag er blant annet millionsprekken noe av det politikerne skal ta stilling til.

Rådmannen slår fast at rivingen ble rundt en million dyrere enn prosjektert og foreslår å dekke det opp av ubudsjetterte inntekter i investeringsregnskapet.

”Det vil si tomtesalg og avdragsinntekt på lån”, skriver rådmann i sakspapirene.

Forventet sprekk

Prosjektleder Terje Trætten i Skjervøy kommune bekrefter at man har gått godt utover den opprinnelige kostnadsrammen på prosjektet – som var 2,5 millioner kroner.

– Det er riktig at det ble en budsjettsprekk, ja. Men den var vi alle klar over ville komme, sier Trætten.

Han viser til at rammen på 2,5 millioner kroner var basert på tall fra 2010.

– Så viste det seg i tillegg at volumet som skulle rives var større en antatt. Det var også mer farlig avfall – det vil si impregnert virke – enn vi trodde. Det er vanskelig å beregne kostnader når man bygger nytt. Så er det enda vanskeligere å beregne kostnadene når man renoverer. Og ved riving er det enda litt verre, sier Trætten.

Dom avsagt

Ironisk nok var man ferdig med rivingen av den gamle kaia cirka samtidig med at dommen i dieselutslippssaken falt i Hålogaland lagmannsrett.

Den gamle kaia raste som kjent sammen i desember 2013 og forårsaket det gigantiske dieselutslippet i havna på Skjervøy. Skjervøy kommune ble kjent uskyldig i utslippet.

– Endelig ferdig

Og selv om man ikke holdt seg innenfor kostnadsrammene, så ble man i alle fall ferdig når man skulle – innen utgangen av 2016.

Terje Trætten sier det er godt å ha arbeidet unnagjort.

– Heldigvis er vi ferdige, ja. Det er jeg glad for.

– Hvordan har rivearbeidet gått?

– Det har gått veldig bra. Entreprenøren har vært utrolig samarbeidsvillig og dyktig, sier Trætten.