Nordreisa kommune har inngått en tjenesteavtale med Visit Lyngenfjord for å utvikle markedsføre og selge reiselivet i Nordreisa fra 2017. Bedrifter fra Skjervøy og Kvænangen var også invitert til å delta på møte.

Georg Sichelschmidt, reiselivssjef ved Visit Lyngenfjord fortalte om viktigheten med å være tilgjengelig på nett, og å få samlet aktiviteter og produkter på en nettside.

Selge regionen

– Det er typisk for de som ønsker å drive med reiseliv her, det er høy kvalitet på produktene, men de er ikke flink til å selge. Det er viktig å hjelpe hverandre, flere små bedrifter har ikke kompetansen, sier Sichelschmidt om hva lokale bedrifter trenger hjelp til.

– Det må være enkelt å booke, det er nødt å være gode beskrivelser av hva som selges og det må være enkelt å booke aktiviteter og det må kunne gjøres umiddelbart. Det må være like enkelt som å booke hotellrom på nett, forteller Sichelschmidt og sier at kunder ikke orker å bruke tid på å lete selv.

Sichelschmidt sier at samarbeidet blant annet vil sørge for utvikling av regionen som et bedre reisemål.

– Det forenkler muligheten for at hver destinasjon kan markedsføre seg selv, sier Georg og forteller at mulighetene for å samarbeide om kjøp og salg av produkter og tjenester fra hverandre kun er positivt.

Næringen ser fram til samarbeid

Ola Johannes Berg, daglig leder ved Spåkenes Sjøbuer forteller at de har planlagt å bli medlem.

– Vi ser for oss et tettere samarbeid i regionen, både med andre aktører og jobbe mer som en helhetlig gruppe, i stedet for å jobbe hver for seg, sier Ola og forteller at de planlegger å selge produktene sine gjennom Visit Lyngenfjord og regner med å komme i gang med det ganske kjapt.

Inger Birkelund ved ihana, som driver med blant annet historiefortelling sier hun vil inn få til et samarbeid med Visit Lyngenfjord så fort som mulig.

– Jeg tenker for det første å få hjelp til å gjøre produktene mine salgbare på nett, sier Birkelund, og mener også det er viktig å gjøre produktene enkle å booke på nett.

Hun har ingen problemer med at hun må betale for å være med i samarbeidet. Og har forhåpninger om at det vil bli enklere å få vist fram produktene utenfor den lokale regionen også.

– De kan tilby et salgsapparat, det koster litt å få bruke, men det koster meg jo penger å dra til Tromsø for eksempel å vise fram produktene mine.

– Det har vært snakk om at reiselivet i Nordreisa har vært trege å komme i gang med noe samarbeid, men det føles ut som vi er klare til å ta steget sammen, avslutter Birkelund.

Positiv ordfører

Ordfører i Nordreisa Øyvind Evanger ser positivt på avtalen Nordreisa har inngått med Visit Lyngenfjord. Og forteller at i utgangspunktet gjelder avtalen kun for 2017, hvor kommunene har gått inn med 200.000kroner.

– Jeg tror dette gir store muligheter for reiselivsbedriftene, sier Evanger og forteller at de vil ha en dialog med bedriftene som bestemmer seg for å være med på prosjektet.

– Etter det første året vil vi evaluere resultatene sammen med bedriftene som har vært med, og se om detter er noe vi skal fortsette sier Evanger.

FRAMMØTTE: Flere bedrifter fra Nordreisa møtte opp for å være med på oppstartsmøte.