Nå er planlegginga av en ny bru på E6 i Storslett sentrum startet. Brua som står der i dag er bygget på 50-tallet, og kjøretøyene som skal over den må være under 4,4 meter bred. Brua er så smal at det ikke er mulig for tungtransport å møtes, og kjøretøy over 50 tonn søke om å i det hele tatt få lov å kjøre over brua på Storslett.

Olsen ønsker at den nye brua skal bygges av tre. På forrige møte i administrasjonsutvalget, ba Olsen ordfører Øyvind Evanger (Ap) om å ta forslaget med videre til Statens vegvesen.

– Det går faktisk an med teknologien vi har i dag å bruke tre i større konstruksjoner. Jeg ønsker at dette i alle fall tematiseres, sier Olsen til Framtid i Nord.

Iskald vind

Han mener det er en rekke fordeler ved å bygge en trebru.

– Jeg vil at Nordreisa kommune blander seg litt i planlegginga av ny bru. Brua er én del av to deler av Storslett sentrum. En trebru vil lage et godt design i sentrumsområdet i forhold til både skjerming og belysning. Og det kan være et ledd i utviklinga med bruk av norsk tre, sier han.

De fleste som har gått eller syklet over brua på Storslett, vet nok hvor iskald vinden kan være. Olsen mener en trebru kan gjøre vindskjerming bedre.

– Brua er viktig for trafikken, men det er også viktig for gående og syklende. Det er et viktig bindeledd mellom begge sidene av Storslett sentrum.

Hvordan kom du på denne idéen?

– I politikken er det viktig å drømme litt og kanskje tøye grensene. Jeg så et TV-program fra Moelven der de viste bruk av større produksjoner. Også har jeg sett trebrua i Skellefteå. En trebru kan være et skikkelig symbol på norsk design og norsk teknologi, sier Olsen.

Moelven er et skandinavisk industrikonsern som produserer systemer og byggevarer for byggebransjen.

Gjør litt mer

Olsen tror det er viktig å gjøre litt mer ut av den nye brua, også for at den skal passe inn i landskapet på Storslett.

–Jeg synes det bør gjøres litt mer ut av dette, og ikke bare lage en vanlig bru fra den ene sida til den andre sida, avslutter Olsen.

Brua på Storslett er et viktig bindeledd mellom begge sidene av sentrum. Foto: Kristina Båtnes Hestdahl