Det bygges ny innfartsvei for 100 millioner kroner til Skjervøy. Den fryktede Langbakken er snart historie for trailersjåfører og andre som kjører til og fra Skjervøy.

Men den nye veitraseen blir bare 5,5 meter bred, pluss en ekstra halvmeter på hver veiskulder. Det syns Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Nord-Troms er smalt.

– Ja, det er ikke særlig framtidsrettet. Vi syns jo man kunne bygd litt bredere når man alt bygger en ny vei, sier NLF-regionsjef Odd Hugo Pedersen.

Slår inn speilene

Fylkesvei 866 opp Langbakken har vært et problemområde i mange år for tungtrafikken. Pedersen slår fast at den nye traseen bøter på det problemet, men at det er uheldig at veien ikke blir bredere.

– Nå har man nok sett på årsdøgnstrafikken (ÅDT) når man har satt standarden. Men på denne strekningen er det så mye tungtrafikk at veien burde vært bygd bredere, sier Pedersen.

Han tar et kjapt regnestykke som illustrerer hvor trangt det kan bli når to vogntog møtes på nyveien.

– En sånn termobil som kjører mye til og fra Skjervøy er på 2,60 meter. Så kommer det speil på 20 centimeter på hver side. Kjører man da med høyrehjulet på hvitstripa, så sliter man vel med å møtes uten å slå inn speilene, sier Pedersen, og fortsetter:

– På vinteren er det ekstra utfordrende. Veikantene blir ikke så lette å se og sikten kan generelt være dårlig. Og er det glatt, er det lettere å få bevegelse på hengeren sideveis. Da skal det ikke mye til før det smeller.

Etter kravene

Vegvesenet har overfor Framtid i Nord bekreftet at veien asfalteres i 6,5 meters bredde, men at veien blir 5,5 meter bred innenfor hvitstripene.

– ÅDT-en er på rundt 800 biler. Vi bygger med samme veibredde fra Skjelnan til Movika i Tromsø og der er ÅDT-en på 4.000 biler. Så Langbakken er dimensjonert etter kravene, sa veivesenets byggeleder Vegvesenets byggeleder Svein Arne Myrberg til FiN i januar.

Standardene for dårlig

Odd Hugo Pedersen mener det er greit at Statens vegvesen bygger etter standardene, men da må det gjøres noe med standardene.

– Vi er jo med på høringsrunder, men man kan vel si at de ikke har tatt hensyn til våre behov i denne saken. Hele veien fra Langslett til Skjervøy er moden for en oppgradering, sier Pedersen.

ENDRE KRAV: Odd Hugo Pedersen mener noe må gjøres med standardene fylkesveier med mye tungtrafikk oppgraderes etter. Foto: Martin Hauken Johannessen