Fra 22. mars starter innføringen av et nytt takstregulativ for fergene i Troms, og nytt billettsystem på fergesambandene Breikvikeidet - Svensby og Lyngseidet - Olderdalen, da disse går inn i ordninga med Tromskortet. Det betyr nye priser og nye rabattordninger, der noen vil få billigere fergeutgifter og andre må betale mer. 28. februar er siste mulighet å benytte klippekortene på disse fergene, men alle kan få refundert restererende verdi.

Tirsdag behandlet Troms fylkesråd de nye takstene.

– I dag har vi behandlet takstene. Det er viktig å komme med best mulig resultat for flest mulig, og samtidig klare å håndtere kostnadene, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo.

90 mill. mindre

Den nye ordninga ble vedtatt i november.

- Vi ønsket innspill for hvordan folk opplevde endringene, spesielt i forhold til for eksempel næringsliv.  Det vi har behandlet nå er justeringer fra vedtaket i november i forhold til næringsliv og dagpendlere. Det har vært en lang prosess, sier han.

Fylkesrådet må ha tatt flere hensyn i fergetakstsaken.

– Stortinget vedtok i 2014 endringer i inntektssystemet. Fylkestrafikken i Troms får 90 millioner kroner i året fra 2019. I dag bruker vi i overkant av 240 millioner kroner i året på båt og ferge, samtidig som vi har en betydelig vekst i trafikken, spesielt i antall biler på ferger. Det gjør at vi presses for å se på større ferger eller økt frekvens, noe som koster penger – og det betyr at vi har et problem. Vi har mindre penger og trenger med kapasitet på flere samband.

Periodekort og fakturaordninger

Dagpendlere kan kjøpe et periodekort, men dette kortet gjelder kun for sambandet det er kjøpt for, noe som betyr at du ikke kan bruke det på reise med andre ferger.

– Vi har vedtatt et periodekort på tretti dager for de som er dagpendlere. Dersom du reiser to turer med ferga hver dag i tretti dager, betaler du fullpris for tolv dager. Dette er et gunstig og riktig grep for dagpendlerne.

Også bedriftspendlere med egen, leid eller leaset bil får rabattordninger.

– Vi har gjort et grep som gjør at bedrifter kan inngå bedriftsavtale. Bedrifter som eier eller leier en bil kan inngå fakturaavtale og få førti prosent rabatt på hver reise. Det tilgodeser næringslivet i betydelig grad, mener Prestbakmo.

Elbil må betale

Den nye ordninga gir billigere bussbilletter, da passasjerer reiser gratis med fergene.

– Hvis du for eksempel tar buss fra Storslett til Tromsø, vil en voksenbillett bli hundre kroner billigere enn i dag.

Elbiler har tidligere vært gratis, men må nå betale.

– Det var foreslått at elbiler og lignende som er gratis i dag skulle betale fullpris. Men elbiler og andre skal nå betale femti prosent av billettprisen, så de får en økning.

Tromskortet, Mobillett og forhåndskjøp av billett gir tretti prosent i rabatt.

– Folk som reiser i dag med fergene reiser av ulike årsaker. Fergene er viktig for mange, men til syvende og sist vil endringene gjøre at de som reiser relativt sjeldent får dyrere fullprisbillett, men kan likevel ha tretti prosent rabatt. Samtidig vil dagpendlere ha omtrent samme priser som i dag og næringslivsbedrifter får førti prosent i rabatt, sier Prestbakmo.

Alene dyrest

Dersom du reiser alene i bilen og ikke har dagpendleravtale eller bedriftsavtale, vil du måtte betale mer enn du gjør i dag.

– Samlet sett er det er bra fergetakssystem som gjør det gunstigere å reise kollektivt, gunstigere å være flere i bilen og det gir ikke knallharde utslag for næringslivet. Hvis du reiser relativt sjeldent og alene blir billettprisen omtrent tjue til tretti prosent dyrere enn i dag. Hvis det er flere i bilen, blir billettprisen lavere enn den er i dag.

– Det er viktig å komme med best mulig resultat for flest mulig, og samtidig klare å håndtere kostnadene, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo. Foto: Arkivfoto