Onsdag formiddag ble Nasjonal Transportplan (2018-2029) lagt fram av Regjeringen. E6 over Kvænangsfjellet skal prioriteres i den første seksårsperioden i NTP, der det er satt av 1,6 milliarder kroner. Veistrekningen på E6 mellom Nordkjosbotn og Hatteng skal utbedres, samt en skredutsatt strekning på Granes mellom Hatteng og Skibotn.

I tillegg skal det være satt av 1 milliard kroner til utbedring av E6 fra Olderdalen til Langslett.

– Jeg er veldig fornøyd med at Olderdalen-Langslett ligger inne i NTP, spesielt med tanke på den økte trailertrafikken. Det er veldig viktig å få bort flaskehalsen, sier Leiros til Framtid i Nord.

– Strekninga ligger i andre halvdel av perioden, men det er bra at den er nevnt. Det er en seier for Nord-Troms, legger han til.

Ikke bra nok på skred

Leiros er fornøyd med satsinga på riksveiene i regionen. Men han er ikke like fornøyd med skredsikringsmidlene, der det er planlagt 12 milliarder til skredsikring av fylkesveier i Norge og 12 milliarder til norske riksveier.

– Det er bra at Kvænangsfjellet ligger inne i første periode, og at strekninga Hatteng-Nordkjosbotn ligger inne i andre halvdel av NTP. Skredsikringsmidlene som er lagt fram er ikke bra, og spesielt viktig er det å få gjort noe med dette på Arnøya og ved Pollfjelltunnelen. Disse næringsveiene er viktig for Nord-Troms, sier Leiros.

– Men på riksveiene er jeg veldig fornøyd. Det er bra at man har klart å jobbe fram dette i Nord-Troms.

Jobbe mer med fylkesveiene

– Hva tenker du om midlene i NTP til fylkesvei?

– På fylkesveiene er det et etterslep man ikke har fått det som det er behov for. Fylkesveiene er utrolig viktige, spesielt Furuflaten, Lyngseidet og Skjervøy. Der har man en jobb å gjøre. Mange stengte veier, som nå i vinter, gir store ringvirkninger for næringa. Det er viktig at man setter trykk på det og jobber videre.

– Et veldig stort løft

Alt i alt er Kåfjord-ordføreren fornøyd med midlene som er satt av til Nord-Troms i Nasjonal Transportplan.

– Som ordfører i Kåfjord er jeg veldig fornøyd med NTP. Jeg tror Nord-Troms er vinneren i Troms. Det er et veldig stort løft i NTP og det er bra med fokus på riksveiene. Når E6 i Nord-Troms er stengt, er omkjøringsveien veldig lang via Finland, spesielt for næringen.

Leiros mener de største utfordringene er sikret framover, slik det ser ut nå.

– Nord-Troms skal ikke klage på riksvei i NTP, med tanke på tidligere satsinger som Reisatunnelen og Nordnestunnelen som snart står ferdig, og nå er også Olderdalen - Langslett inne. Da har vi sikret de største utfordringene, og dette er med på å styrke samferdsel fra marked til ut i verden.