I Nasjonal Transportplan 2018-2029 som ble lagt fram denne uken er det lagt opp til to milliarder kroner til skredsikring hvert år.

Pluss: Svein O. Leiros: – Som ordfører i Kåfjord er jeg veldig fornøyd

I en pressemelding opplyser Nasjonal rassikringsgruppe at selv om samferdselsministeren kaller dette et løft ligger nivået ikke så langt unna årsbevilgningen over statsbudsjettet i 2014 som var på 1747 mill. kroner. Etter 2014 har bevilgningene gått nedover. Ifølge rassikringsgruppen er bevilgningen i år på 1347 millioner kroner.

- 2 milliarder pr. år er på langt nær nok, så lenge beregnede kostnader øker så mye som de gjør. Det betyr at innbyggere i store deler av landet fortsatt må leve med skredfare i mange 10-år fremover, opplyser Nasjonal rassikringsgruppe.

Statens Vegvesen oppdaterte grunnlagsdokumenter for skredsikring i NTP-prosessen.

- De viser at kostnadene for å skredsikre de mest prioriterte skredpunktene på vegnettet, er på 47 milliarder kroner. Samtidig vet vi at ikke alt er kostnadsberegnet ennå, og klimaendringene gir nye utfordringer, slik at beløpet med stor sannsynlighet vil øke framover. 24 milliarder på 12 år dekker bare halvparten av kjente kostnader pr. 2015.

Rassikringsgruppen oppfordrer Stortinget til å ta med vegvesenets kostnadsberegninger og legge beløpet for skredsikring adskillig høyere.