Det er nemlig ikke satt av noe asfalt til denne strekninga, ei heller en rekke andre dårlige fylkesveistrekninger i regionen.

I januar ble det kjent at det trolig bare er fylkesvei 866 på Skjervøy som får asfalt i Nord-Troms – og der er det snakk om 669 meter i Skjervøy sentrum. Til tross for at regjeringen la fram et betydelig løft i budsjettet for Nasjonal Transportplan (2018-2029), er det ikke bevilget mer penger for å ta igjen etterslepet på fylkesveiene.

Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

– Det ligger ikke en ny satsing for etterslepet på fylkesveiene i Nasjonal Transportplan, da den er på samme nivå som det har vært. I Troms er det gitt 130 millioner kroner for å løse etterslepet, og da vil det ta omtrent 30 år, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

– Men nå skal stortinget behandle NP, så det kan være de gjør noe mer med dette. Jeg skal i neste uke på høring i stortinget. Da vil jeg peke på at stortinget må forsøke å løse denne utfordringen, som regjeringen ikke vil løse, legger fylkesråden til.

Samme reaksjoner

Statens vegvesen gir anbefalinger til fylkestinget for hvilke strekninger som bør prioriteres.

– Strekningene som får asfalt baseres på vegvesenets faglige vurderinger om hvor behovet er størst. Etterslepet på fylkesveiene i Troms er på seks til åtte milliarder kroner – vi har ikke mulighet til å klare dette med inntektene vi får fra staten nå, sier Prestbakmo.

– De samme reaksjonene kommer fra hele fylket. Vi kunne fint asfaltert tre ganger så mye hvis vi hadde hatt penger.

Strekninga før Moskomelen. Foto: Siri Bergset Elvestad
Ved Einevoll i Reisadalen må en kjøre svært rolig for å unngå skade. Foto: Siri Bergset Elvestad