Statens vegvesen gir anbefalinger til fylkeskommunen for hvilke strekninger som bør prioriteres, noe som blir fulgt av fylkestinget, ifølge Ivar B. Prestbakmo. Prestbakmo sier det er bevilget for lite penger i NP til fylkesveiene, og at det derfor vil ta 30 år å ta igjen etterslepet.

Geir Bakkevoll i Statens vegvesen forteller at de legger fram sine anbefalinger etter prioriteringene som fylkeskommunen gjør.

– Hvorfor blir ikke veiene i Nord-Troms prioritert?

– Det ligger i prioriteringene som Troms fylkeskommune har gjort. Vi er avhengig av bevilgningene de setter av til asfaltformål. Når de ikke er større enn de er, så klarer vi ikke ta igjen etterslepet på fylkeskommunale veier, sier Bakkevoll.

– Men de følger vegvesenet sine prioriteringer?

– Ja, vi gjør prioriteringer utfra budsjettet vi får fra fylkeskommunen, og utfra det planlegger vi aktiviteten som vi anbefaler til fylkeskommunen. Men vi er heletida avhengig av bevilgningene fra fylkeskommunen, sier Bakkevoll.

– Det er slik at én kilometer asfalt har sin pris, og når vi har brukt opp budsjettet har vi ikke nådd mer enn 3 prosent av fylkesveinettet.

Det er veientreprenøren som skal lappe hullene som oppstår. Framtid i Nord kommer tilbake med mer.