Framtid i Nord har den siste tida rettet fokus mot fylkesveiene i Nord-Troms. Fylkesvei 866 ved Skjervøy sentrum er den eneste strekninga som får ny asfalt. Likevel skal de andre fylkesveistrekningene vedlikeholdes.

Yngve Volden i Statens vegvesen forteller at det pågår vedlikeholdsarbeid, men at noen strekninger, som for eksempel fylkesvei 865 i Reisadalen, er utfordrende.

– Det skal lappes etter hvert som det blir hull. Dette er det driftsentreprenøren som skal følge opp.  De holder på å lappe i blant annet Reisadalen, men den veien er i veldig dårlig forfatning, så det kan selvfølgelig være mange hull der, sier Volden til Framtid i Nord.

– Skal repareres omgående

Når det oppstår hull i vegbanen har entreprenøren en tiltakstid for å lappe.

– Med det trafikkgrunnlaget vi stort sett har i Nord- Troms er tiltakstiden på én uke. Trafikkfarlige hull i veibanen skal repareres omgående, sier han.

– Problemet med hulldannelse forsterkes ved nedbør og vann i vegbanen, så da blir det ekstra galt, legger han til.

– Men dersom folk skader bilene sine i hull som ikke er skiltet, har ikke vegvesenet et ansvar for dette da?

– Man har et ansvar. Entreprenøren har et ansvar for at hull lappes innenfor tiltakstiden, og Statens vegvesen har ansvar for å følge opp at det blir utført. Når det oppstår skader på kjøretøy kommer ofte spørsmålet i forhold til eventuell erstatning, dersom det er forhold man vet om eller burde vite om, sier Volden.