MÅ SKRAPES Eriksen forteller at denne felgen har blitt behandlet med avfetting to ganger i tillegg til vask med vann. Likevel må leire skrapes av.

Jarl Eriksen fra Nordreisa kjører daglig over Sørkjosfjellet. I forbindelse med byggingen av den nye tunnelen gjennom Sørkjosfjellet blir det laget ny E6 til tunnelinnslaget. Fra og med Langslettkrysset og til innkjøringen til tunnelen på sørsiden er det nå grusvei. Eriksen forklarer at sanden som er på veien blir til leire som skader bilene.

– Støvet legger seg på bremsene og blir som betong, og sliter på bilene.

Eriksen viser til en venn av han som måtte bytte bremser og bremseklosser etter bare ett år.

– Det var uten tvil på grunn av leiren som hadde slitt på bremsene, sier han.

LEIRE Støvet og sanden blir som leire. Foto: Johanne P. Elvestad

Knyttnever som slår

Eriksen har tidligere uttalt seg om store steiner langs veibanen. Nå begynner det gamle problemet å komme fram.

– Toppdekket begynner å bli nedslitt, så de store steinene kommer fram igjen.

Eriksen ferdes selv daglig langs veien og gjerne med motorsykkel.

– Da gjelder det å kjøre med tunga rett i munnen. Det kjennes ut som om en knyttneve som slår, sier Eriksen.

Førstkommende lørdag er det motorsykkelens dag i Nordreisa. Eriksen oppfordrer alle som ferdes over fjellovergangen til å kjøre ekstra forsiktig.

Får asfalt i juni

Byggeleder for Statens Vegvesen Ken Johar Olaussen sier de ikke har vært klar over problemene.

– Dette er første gang vi hører om dette. Vi har ikke fått noen klager. Vi skal ta tak i dette sier Olaussen.

Da Framtid i Nord var i kontakt med Olaussen tirsdag uttalte at han samme dag skulle i møte med entreprenøren.

Jarl Eriksen ferdes daglig over Sørkjosfjellet. Foto: Johanne P. Elvestad

– Jeg skal ta opp dette så får vi høvlet veien, slik den blir slett og fin, sier han.

Trafikanter må belage seg på å kjøre på grusvei en måned til. Veien skal bli asfaltert i slutten av juni.