Ifølge en undersøkelse fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus (Bugge 2015) er svaret ja. Den norske befolkningen er opptatt av maten i butikkene, og undersøkelsen viser at interessen for norsk mat stadig øker, samtidig som tilliten til norskprodusert mat er høy.

Hele 44 prosent av befolkningen legger stor vekt på at maten er produsert i Norge. Så mange som 60 prosent foretrekker norske framfor utenlandske grønnsaker, og hele 72 prosent putter helst norskprodusert kjøtt i handlevogna. Syv av ti spurte var enig i at det er viktig å kjøpe norsk mat for å støtte norsk landbruk.

78 prosent av befolkningen mener at høner, sauer, griser og kyr har det godt i norske fjøs.

I tillegg er interessen for lokalprodusert og sesongbasert mat økende. Med drahjelp fra gourmetrestauranter har denne typen mat fått høy matkulturell status.

- Opptattheten av norsk mat kan skyldes en sentimental lengsel etter «god, gammeldags bondekost». Men det kan like gjerne skyldes en ny type forbrukermoralitet: anerkjennelse, verdsetting og beskyttelse av norsk natur og kulturarv, samt et ønske om å ivareta og utvikle lønnsomme lokalsamfunn og norsk matproduksjon, tror Høgskolen i Oslo og Akershus.