I kommunestyret onsdag snakket KrF-ordføreren om utfordringene innen samferdsel. Han kom blant annet inn på tunnelen under Maursundet. Den har sett bedre dager ifølge ordføreren, og å sette den i ordentlig stand blir verken enkelt eller billig.
- Den vil være dyr å renovere, ja. Da kan det kanskje være like rimelig å bygge en ny, sier Albrigtsen, og fortsetter:
Plater kan falle ned i tunnelen
Må inn med ferge
Albrigtsen viser til at det ikke er alternative veier til Skjervøy. Skal tunnelen stenges for renovering, så er det ferge som blir løsningen.
- Ja, det er såpass omfattende ting som må gjøres at det ikke er nok å holde tunnelen nattestengt. Den må stenges over en lengre tidsperiode. De foreløpige tilbakemeldingene fra Statens vegvesen er at trafikken er såpass stor at det må settes inn ferge på strekningen i renoveringsperioden. Det koster, i tillegg til at fergeleiene må oppgraderes, sier Albrigtsen.
Norge må styrke brannsikkerheten i tunneler
- Det handler om å se på hva som er mest fornuftig både økonomisk og samfunnsøkonomisk, sier Larsen.
For bratt
I disse dager holder man på med renovering av Maursundtunnelen, med utskifting av takplater. Tilstanden til både Kågentunnelen og Maursundtunnelen har gjort at fartsgrensen er satt ned til 60 km/t.
Larsen er klar på at med de nye kravene til tunneler, så skal det godt gjøres at det blir billigere i kroner og øre og bygge en ny tunnel, kontra å renovere den gamle.
- Det er for eksempel ikke lov å ha nye tunneler så bratt som det Maursundtunnelen er. For å unngå den stigningen må man bygge en lengre tunnel. Kanskje så mye som 700-800 meter lengre. Det utgjør veldig mye i kroner og da blir det nok ikke billigere å bygge nytt, sier Larsen.
Han sier at det jobbes med kostnadsoverslag for en ny tunnel under Maursundet.