i Statens vegvesen, Yngve Volden, er soleklar.

– Denne jobben måtte vi gjøre, og vi kunne ikke vente på den store rapporten.

Det var tidligere i år at Mesta, som har vedlikeholdet av den undersjøiske Maursundtunnelen på Fv866, slo alarm. De mente store deler av takhvelvingen i østre del av tunnelen var løs, og kunne ramle ned.

– Vi fikk gjort en geologisk undersøkelse, og den bekreftet dette, sier Volden.

Alle platene skal ned

Med det startet vegvesenet, med Mesta og deres underentreprenør Svendsen Maskin, jobben med å fjerne hele takhvelvingen fra åpninga på Hamneidet og helt ned til bunnen.

– Skjervøysida er i grei stand, og kan stå fram til den forventede store overhalingen, sier Volden.

Årsaken til at platene har løsnet, er flere.

rives: Bølgeblekkhvelvinga plukkes ned med gravemaskin og fraktes ut. Senere skal det nye PE-skummatter opp der lekkasjene er verst.

– Det er flere påkjørsler i taket på denne siden enn den andre. Vogntog på vei ned kaker bort i taket og dermed så skreller det en bølge gjennom hele tunnelen. En annen sak er lufttrykket som biler og vogntog i sær skaper. De som har vært inne i tunnelen når de store kjøretøyene kommer, har hørt rumlinga fra taket. Med den voldsomme veksten i antalle lastebiler, er det ikke å vente at det blir en langt større slitasje, sier byggelederen.

Saltvannet renner

Arbeidet pågår på kveldene, med ledebil fra 21 til midnatt og så helt stengt, i tre perioder fram til klokken 06 på morgenen. I alt er ni menn og kvinner i sving for å gjøre jobben, og å styre trafikken.

– Jeg ser jo at folk skriver på Facebook at vi burde hatt et større arbeidslag i sving, men det er faktisk ikke effektivt. Da ville det kun blitt mer venting for arbeiderne, høyere risiko og større kostnader. Nå rives alt av plater ned, så skal det bores for nye bolter og dernest settes det opp isolasjonsmatter på det meste lekkasjeutsatte stedene. Så rart det enn kan virke, flere arbeidere ville forsinket en jobb av denne typen.

Volden understreker at siden dette er en hastejobb, basert på et plutselig behov, er det ikke økonomi til å legge nye PE-skumplater hele veien.

– Nei, den delen må komme i forbindelse med den totalrapporten, og forhåpentligvis renoveringen, som tunnelen skal gjennom senere. I denne omgangen tar vi det som haster og der det lekker mest.

Sinte trafikanter

Yngve Volden har sett, og hørt, trafikanter, klage over saltvannet som renner.

– Og det har jeg også forståelse for. Det er ikke behagelig, og særlig for motorsyklistene, å bli dusjet og sprayet i saltvann. Imidlertid så sto det, brutalt sagt, mellom at folk kunne få plater i hodet, eller en periode med saltvann. Og vi velger altså det siste, kun for å sikre at ikke det første skjer. Dette måtte gjøres, og denne måten er den mest effektive.

fosser ned: Flere steder fosser saltvann ned fra tunneltaket, noe som har fått flere til å reagere med ubehag.

Han setter også liten pris på enkeltes karakteristikker av tunnelarbeiderne på Facebook.

– At de kritiserer oss i vegvesenet, det er jeg vant med, men de som jobber i tunnelen er uhyre flinke folk som vet hva det driver med, og som kun har trafikantenes beste i sinnet.

Asfalt i skredtunnelen

Også i den andre tunnelen på Fv866 er det stengt. Der går trafikken utenfor, på gammelveien.

– Der klargjøres det for asfalt. Og heldigvis er det mulig å kjøre utenfor, slik at trafikken ikke hemmes særlig mye der, sier Yngve Volden.

haster: Byggeleder i Statens vegvesen, Yngve Volden, sier jobben hastet å få gjort. Foto: Kjetil Nielsen Skog
sikres: Bak riveren kommer personell og sikrere takskinnene med lys og elektrisitet. Foto: Kjetil Nielsen Skog