Rundt 30 elever skal utføre oppdrag for næringshagen i forbindelse med forskningsdagene til høsten.

Maja Andreassen, Karoline Fossvoll og Joakim Witchaya Holmgren representerte gruppene og skrev onsdag under på arbeidskontraktene.

– Dette blir gøy, smiler Andreassen.

Skal markedsføre dagene

Elevene driver eller skal starte elevbedrifter i blant annet mediefag, treningsledelse og markedsføring. På oppdrag skal de arrangere Truiski Opp, den årlige padlekonkurransen, ta seg av nesten alt av markedsføring med mer.

– Vi håper de unge kan tenke litt utenfor boksen. I markedsføringssammenheng kan de kanskje produsere levende bilder eller oppsøke folk direkte. De siste årene har vi brukt mye Facebook, men de eldre må ofte nås gjennom plakater og aviser. Vi forventer gode resultater og at alle blir kjent med forskningsdagene nå, ler Hilde Nyvoll, prosjektleder for forskningsdagene.

Motivere 10.klasser

Maja Andreassen er en av elevene gjennom faget treningsledelse som skal arrangere Truiski Opp. Hun liker faget og er glad for at hun nå får gjennomføre det i praksis.

Holmgren er med på gruppen Mentor Ung, i regi Drømmeskolen. Han er en av flere som er lært opp til å være mentor for de som skal begynne på videregående.

– I forbindelse med forskningsdagene skal vi besøke 10.klasse og prøve å motivere dem til å gjøre et godt siste år på ungdomsskolen, forteller han.

Bedre planlagt

Aldri før har samarbeidet vært så omfattende som det er i år.

– Vi hadde noen markedsføringselever her tidligere som lagde noen filmer for oss. Men da betalte vi dem med kake, så dette er litt annerledes. Denne gangen er ting godt planlagt med lærerne og skoleledelsen, smiler Nyvoll.

Elevene har lagt inn tilbud til Halti Næringshage på lik linje med hvilken som helst annen bedrift. Slik blir praksisen så ekte som mulig. Elevene får derimot ikke putte et eventuelt overskudd i egen lomme.

Fornøyd

Avdelingsleder helse, idrett og ski ved Nord-Troms videregående skole, Ingrid Bråstad Nilsen er veldig positiv til årets opplegg.

– Jeg er så fornøyd med at elevene får være med på ekte oppdrag. Det er viktig at de møter virkeligheten som den er etter at de er ferdige på skolen.