18. mai opphevet regjeringen vannscooterforskriften. Dermed ble vannscootere likestilt med båter.

Den gamle forskriften ble vedtatt i 2013 for å regulere bruken av vannscootere, både med generelle regler for bruk og fastsettelse av forbudssoner. Da var det tillatt med kjøring av vannscooter så lenge man holdt seg minst 400 meter fra land på sjøen, og 500 meter fra land i ferskvann. Fra 18. mai ble dette opphevet.

Kommunene har anledning til å fastsette lokale forskrifter om bruk av vannscootere i vassdrag og innsjøer der det ikke allerede er forbudt. Nå er det klart at kommunene i Nord-Troms skal sette i gang arbeidet med å få en felles forskrift i regionen.

Viktig at det ikke blir total frislipp

Ifølge møteprotokollen for Nord-Troms Regionråd fredag står det i vurderingen at "Nord-Troms har store arealer langs sjøen som er vernet, med ulike naturtyper og friluftsområder. Ved oppheving av vannskuterforskriften kan en se for seg at miljøkonflikter vil oppstå, og flere kommuner har også satt fokus på støyutfordringen og økt risiko for ulykker."

Leder for regionrådet og ordfører i Nordreisa kommune, Øyvind Evanger, sier regionrådet ønsker å jobbe sammen om saken og ha de samme holdningene.

– Det er viktig at man får på plass forskrifter slik at det ikke blir totalt frislipp og at man deretter må sette en stopper for alt, sier Evanger.

– Jeg er ikke prinsipielt imot vannscooter. Men det er viktig at det gjøres i ordnede former, slik at det ikke er til fare for dyreliv, andre eller seg selv, sier ordføreren.

Kommunene kan gi lokale forskrifter med fartsgrenser. Kommunene har mulighet til å begrense bruk av fartøy på sjøen av hensyn til friluftsliv, miljø, fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk.

Rådmannsutvalget bes utarbeide forslag til forskrift og felles saksframlegg som behandles i kommunestyrene.

REGIONRÅDET: Fra venstre: Dan Håvard Johnsen (Lyngen), Ørjan Albrigtsen (Skjervøy), Øyvind Evanger (Nordreisa), Eirik Losnegaard Mevik (Kvænangen), Svein O. Leiros (Kåfjord) og Knut Jentoft (Storfjord). Foto: Torbjørn O. Karlsen