Skibotn marked har blitt en kjær tradisjon for folk fra hele Norden og årets arrangement sto helt klart til forventningene. Med faste utstillere fra Trøndelag, Murmansk, Finland, Sverige og forskjellige kommuner i Nord-Troms, så var utvalget mildt sakt varierende. Salgsbodene skapte god stemning, og tilbøy alt fra hjemmetørket reinkjøtt, egenproduserte samiske plagg og tradisjonell kinesisk mat til sportsklær, tivoli og surt godteri.
– Det skjer mye rundt om i regionen denne helgen, noe vi merket litt på antall utstillere og besøkende. Men folk er lojale og kjøpesterke, så vi endte med å gå i pluss i år også, sier markedssjef Herleif Nikolaisen.
Søndag formiddag hadde arrangementet passert 2500 solgte helgepass, og det regnes å være et samlet besøkstall på over 4000.
Ei selvstendig bygd
Det kan være vanskelig å holde samme arrangementet gående over flere år, men på Skibotn har det aldri vært noe stort problem å få gjennomført sommermarknad.
Med over 200 frivillige, i alle aldre, viser bygda at nøkkelen for å holde tradisjoner gående er vilje, lojalitet og samhold. Dette arbeidet har ført til at Skibotn er både selvstendig og selvgående.
– Det er de frivillige som driver et slikt arrangement. Dugnadsjobben får bygda tilbake for og det er viktig at alle samarbeider slik at utgiftene blir mindre. Folk baker bortimot 70-80 kaker, vi utdanner våre egne vakter og vi har en administrasjon som ikke er redd for å ta skikkelig tak. Akkurat nå står vaktmesteren vår og selger kaffe og kaker nede i kafeen. Beundringsverdig og uvurderlig, sier Nikolaisen.
Folk er nøkkelen
Skibotn marked har aldri slitt nevneverdig med økonomien, og alle disse 28 årene har de gått i pluss. Vi spurte derfor om hva nøkkelen til å holde et slikt arrangement gående over en så lang periode er.
– En må behandle folk ordentlig og ta vare på frivillige, utstillerne og besøkende. Selv om det kan virke nesten umulig, så er det viktig å strekke seg litt ekstra for å tilpasse og tilrettelegge. Det er de små tingene som er avgjørende og ta prosessen gradvis. Vi prøver alltid å holde kostnadsnivået realistisk, samtidig som vi alltid lytter til tilbakemeldingen vi får fra utstillere, slik at vi kan forbedre oss. For det er jo det som er det felles målet for alle, nemlig å skape et så bra arrangement som mulig.