– Jeg ser det som en hån mot oss som kjører på Koppangsveien. Vi blir holdt for narr. Jeg har nesten ikke ord, sier Kjell-Magne Stenhaug.

Han er en av mange som daglig bruker Lyngsalpeveien, som er bedre kjent som Koppangsveien. Han reagerer sterkt på asfalteringen.

– Jeg bor langs en krøttersti på strekningen fra Lyngseidet til Årøybukt. Der har vegvesenet knapt råd til litt asfalt i de verste hullene. Veistandarden ødelegger både kjøretøy, sjåfører og passasjerer.

Feil prioritering

Stenhaug presiserer at han ikke har noe imot Arctic Race of Norway.

– Jeg reagerer på prioriteringen. Vi ser at det er penger i systemet, men vi får ikke noe til vår fylkesvei, forteller Kjell-Magne Stenhaug.

Roger Mikalsen i Veidekke opplyser at det ble lagt nærmere 2.000 kvadratmeter med asfalt. De dårligste punktene fikk asfalt i en bredde på inntil tre meter.

– Det lengste sammenhengende stykket er på 200 meter I tillegg er mye skog ryddet bort, sier Mikalsen.

Grovt overslag

Veidekke konkluderte med at det var helt påtrengende å oppgradere de dårligste delene av fylkesveien under Pollfjellet.

Mikalsen antyder at grovt overslag av utgiftene utgjør rundt 1,5 millioner kroner.

– Hvem betaler regninga?

– Veidekke tar den største andelen. Resten betaler Statens Vegvesen, forteller Roger Mikalsen.

Ikke bortkastet

Fylkesråd Nils-Einar Samuelsen er ikke kjent med asfalteringen under Pollfjellet. Saken har ikke vært politisk behandling.

– Stenhaug mener asfalteringen er hån mot beboerne langs Koppangsveien?

– Jeg kan godt skjønne ordbruken og ser symboleffekten. Det er ikke direkte sammenheng mellom de to sakene, men uten sykkelrittet ville det neppe blitt lagt asfalt under Pollfjellet.

Samuelsen minner om at asfalteringen har positiv effekt for myke trafikanter.

– Asfalteringen er ikke bortkastet, men gir bedre forhold for gående og syklister, påpeker fylkesråd Nils-Einar Samuelsen.