Kostnadsøkninger truer 15 prosjekter i Nasjonal Transportplan (NTP), melder VG, deriblant E6 Olderdalen-Langslett.

Økte kostnader gjør det utfordrende å holde seg innenfor kostnadsrammen på 1064 milliarder, og det er kostnadstapene som kan sette flere av prosjektene i fare.

- Bekymret

I rapporten VG refererer til heter det at "selv om NTP skulle bli tidenes satsing på samferdsel målt i nominelle kroner, er det usikkert om midlene vil gi de planlagt kilometer vei, eller om deler av planen vil spises opp av kostnadsøkninger".

Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen sier han lenge har vært bekymret for kostnadsøkningnene i veiprosjekter.

- Fra man begynner å utrede et prosjekt ser man en kostnadsøkning på rundt 40 prosent. Kostnadsøkningene skyldes blant annet lokale krav og at prosjektene utvikler seg i en mer ambasiøs retning, sier han til VG.

Samferdelsministeren vil ikke garantere at alle prosjektene vil bli realisert, men sier det er det som er målet.

Flaskehals

Kåfjordordfører Svein O. Leiros har ikke fått med seg nyheten når Framtid i Nord snakker med han, men sier at dersom prosjektet står i fare vil de gjøre en jobb for å redde det.

- Vi var veldig glade for at det ble tatt med i NTP, og kommer til å jobbe for at det fortsatt skal være der, sier han.

E6 Olderdalen-Langslett er nevnt i transportplanens andre periode, altså fra 2024-2029. Ifølge rapporten er det spesielt prosjekter i denne perioden som nå står i faresonen.

- Prosjektet er veldig viktig, spesielt for næringslivstransporten. Strekningen er en flaskehals, med blant annet Kåfjordbergene, som vi trenger å få rettet opp med bredere vei og eventuelt tunnel, sier Leiros.

- Holder trykket oppe

Ordføreren forsikrer om at dersom prosjektet står i fare for å ryke vil de jobbe politisk, sammen med Statens Vegvesen, for å sikre realisering.

- Vi må holde trykket oppe, for det er en viktig strekning som må gjøres noe med. E6 er hovedferdselsåra, og nå som vi nå får Nordnestunnelen, Reisafjellet og etter hvert Kvænangsfjellet utbedret, er dette den eneste flaskehalsen som gjenstår, sier han.

- Regionrådet og kommunestyret i Kåfjord har jobbet for å løfte prosjektet inn i NTP, og vi kommer nå til å holde trykket oppe for at det fortsatt skal være der.

Svein Leiros, ordfører i Kåfjord Foto: Torbjørn O. Karlsen