Det sier 2. kandidat for Frp i Troms, Kristian P. Wilsgård. Han har fått løfter fra partiledelsen om at de såkalte sjømatveiene skal omklassifiseres fra fylkes- til riksveier.

- Det blir et krav i eventuelt nye regjeringsforhandlinger, ja. Vi har fått løfter fra både samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og fiskeriminister Per Sandberg om at det skal inn i forhandlingene. Vi er nødt til å gjøre grep hvis vi skal få videre vekst, sier Wilsgård.

Han viser til at regjeringen har satt seg som mål at fiskeri- og havbruksnæringen skal vokse mye i årene som kommer.

- Vi ser at næringen går så det suser. Eksporten øker og det er et enormt potensiale for å utvikle arbeidsplasser i år. Regjeringen har satt seg som mål at eksporten skal øke med femgangen, og skal vi klare det må vi legge til rette for næringen. Vi må satse på sjømatveier og næringsveier, sier Wilsgård.

Nasjonal interesse

Fylkesvei 866 fra Skjervøy til Langslett er en typisk sjømatvei som Wilsgård ønsker å få på statlige hender.

- Det har selvsagt en lokal interesse å få utbedret disse veiene. Men fiskeri- og havbruksnæringen betyr så mye for landet som helhet at dette også er i nasjonens interesse at veiene blir bedre. Da mener vi det er bedre at Staten også har ansvaret, sier Wilsgård.

- Vei bygges ikke over natta, så vi ser for oss en midlertidig utbedring først. Der veiene er smale skal man for eksempel få ordnet flere møteplasser, sier Wilsgård.

Passe nervøs

I en ny rapport utført for Skjervøy kommune kommer det fram at rundt 11.100 "havbruksvogntog" brukte fylkesvei 866 i 2016. Wilsgård er godt kjent med fylkesvei 866 og dens beskaffenhet.

- Det er ganske mange trailere som skal kjøre på en vei som ikke egner seg til en slik belastning. Jeg var selv å kjørte Maursundtunnelen i sommer og var sånn passe nervøs når det begynte å regne sjøvann på bilen. Det er kjempeutfordrende når man vet hvor store verdier som skal gjennom den tunnelen, sier Wilsgård.