Henrik Berg, konsernsjef i British Car Import som importerer Jaguar og Land Rover til Norden, mener de har grunnlag for å tro på en så massiv vekst.
– På produktsiden har vi et modellutvalg som bare blir sterkere og sterkere.
Han ramser opp de nye modellene Jaguar F-Pace, Land Rover Discovery og Range Rover Velar, i tillegg kommer Jaguar XF som stasjonsvogn og den mindre SUV-en Jaguar E-Pace.
– Og spesielt nordmennene gleder seg til elbilen I-Pace kommer. Hele 900 forhåndsbestillinger er over all forventning.
Ser skikkelig dyr ut – noe den også er
Kundene har betalt 10.000 kroner i depositum for å sikre seg en I-Pace.
Elbilen kommer til Norge neste år, det vil også Range Rover Sport som ladbar hybrid gjøre. Berg sier hybriden vil være på det norske markedet i første kvartal av 2018.
Planen er at de skal ha dobbelt så mange forhandlere innen 2020, men med elbil og hybrid på markedet før det er de i gang med utvidelsene.
– Vi oppgraderer de fleste av våre forhandlere nå, både med utvidede lokaler og økt bemanning. Vi regner også med å ha to til tre nye forhandlere på plass fra lansering av I-Pace. Men det blir en hektisk periode ja, sier Berg.
Bruktbiler i 100-millionersklassen
Begge merkene tilhører i dag små nisjer i det norske personbilmarkedet. Så langt i år har Jaguar og Land Rover til sammen en markedsandel på 0,4 prosent.
John Helmersen, sjef for den norske avdelingen, tror elbilene vil utgjøre halvparten av deres totalsalg i 2020, og at de ladbare hybridene vil bidra til vekst.
– Vi vet at det kommer plug-in-nyheter fra Land Rover som gir grunn til optimisme, og som også er bakgrunnen for vår massive vekstplan.