Fastlegekontorene er testet av Forbrukerrådet i forhold til at de er imøtekommende, gir god og relevant informasjon, og er enkelt tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet.

– Når du selv eller noen i familien er syke, må det være enkelt å komme i kontakt og få svar fra fastlegen, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland i en pressemelding.

Forbrukerrådet har kontaktet fastlegelegekontorene på telefon, epost og lett etter informasjonen på deres nettsteder.  Det har vist seg at det er svært store forskjeller på hvor flinke landets leger er til å gi grunnleggende og relevant informasjon, samt hvor tilgjengelige og imøtekommende de er.

Dårligst og best

Kun 2,5 prosent (31 fastlegekontor) har fått grønt, altså et godkjentstempel. Det innebærer at de har fått minst to tredeler av full score.

Tjuefire kontor fikk dårligst poengsum med to poeng hver. I disse tilfellene har Forbrukerrådet enten kun funnet telefonnummer på nett, eller at de faktisk har åpningstid på telefonen. De nest dårligste har fire poeng hver og utgjør to prosent av legekontorene i testen. De har begge de nevnte funnene, altså telefonnummer på nett og åpningstid på telefonen, men ingenting annet, skriver forbrukerrådet på sin nettside, opplyser Forbrukerrådet.

Legekontorene som kom ut best i testen, har gjort det jevnt godt og scorer godt der mange gjorde det svakt.

Lenangen Helsesenter på topp

I Troms kommer Lenangen Helsesenter AS i Lyngen aller best ut i undersøkelsen. På landsbasis er de helt oppe på 7. plass. Ifølge undersøkelsen har dette legekontoret én  fastlege. De har fått grønn score på generell info (76 p.), konkret service (88 p.) og digitale tjenester (70 p.), men ikke på konkret info (61 p.). Totalt scorer Lenangen Helsesenter AS 70,6 poeng av 100 mulige, og er dermed en av de få fastlegekontorene som har fått godkjentstempel i testen.

Men Lyngstunet Helse- Og Omsorgssenter Avd. Legetjenester kommer derimot dårlig ut i testen. I fylket havnet de på 33. plass av 39 fastlegekontorer. Den totale summen ble 26,8 poeng, som er et godt stykke unna godkjentstempelet til Forbukerrådet. De fikk ikke grønn score på noen av testområdene; generell info (36 p.), konkret info (37 p.), konkret service (42 p.) og digitale tjenester (0 p.). Fastlegekontoret har tre fastleger.

Nest best i Nord-Troms:

Storfjord Legesenter oppnådde 63,9 poeng totalt. De har poengene; generell info (100 p.), konkret info (51 p.), konkret service (100 p.) og digitale tjenester (45 p.). I Troms havnet de på 5. plass og på landsbasis fikk de 73. plass.

Dårligst i Nord-Troms:

Aller dårligst ut i Nord-Troms kommer Kommunelegen i Kåfjord, som skal ha tre ansatte fastleger. Fastlegekontoret scorer totalt 21,6 poeng av 100 mulige. De får også null poeng på digitale tjenester. Ellers har de 16 poeng på generell info, 35 poeng på konkret info og 30 poeng på konkret service.

Andre:

I Nordreisa har Forbrukerrådet registrert to fastlegekontorer; Legekontoret i Nordreisa og Nordreisa Legekontor. Det blir derfor ikke korrekte poengsummer, siden det kun er ett fastlegekontor i kommunen. De to målingene havner på 7. plass og 16. plass i Troms, og oppnådde ikke godkjent score totalt. Se oversikten her.

FEIL: Legekontoret i Nordreisa er undersøkt i to forskjellige målinger, som at det besto av to fastlegekontor. Foto: Johanne Pettersen Elvestad

Skjervøy Legekontor fikk 49,8 poeng i testen og ligger på 21. plass i Troms og 718. plass i landet. De har fått 100 poeng av 100 mulige under generell info, og 40,5 poeng på konkret info, 54 poeng på konkret service og 42,5 poeng på digitale tjenester.

Legesentret i Kvænangen havnet på 27. plass i Troms og 981. plass på landsbasis. De fikk heller ikke godkjent score, da de havnet på totalt 32,4 poeng. I likhet med Lyngstunet Helse- Og Omsorgssenter Avd. Legetjenester, fikk Legesentret i Kvænangen også null poeng på digitale tjester. Ellers har de fått 60 poeng på generell info, 45 poeng på konkret info og 42 poeng på konkret service.

Hele oversikten finner du her.

Fastlegetjenesten hos Lenangen Helsesenter AS havner på 7. plass på landsbasis og på topp i Troms. Foto: Skjermdump / Forbrukerrådet