Denne modellen virker nærmest skreddersydd for det norske markedet. En mellomstor SUV, selvsagt med firehjulstrekk, med ladbar hybrid-drivlinje. Attpåtil er det en Volvo. Alt sammen faktorer som får fart i norske kunder.

Som om ikke dette var nok, den nye Volvo XC60 ser riktig så stilig ut. Der storebror XC90 blir i overkant svær, fremstår lillebror som en bil med proporsjoner som sitter. Til en SUV å være er dette en elegant bil.

Drivlinjen er den samme som man finner i V90 T8 og XC90 T8. Det vil si en to liters bensinmotor med fire sylindre som yter 320 hestekrefter, kombinert med en elmotor på 87 hestekrefter. Dette gir en samlet systemeffekt på 407 hestekrefter. Kraftige saker.

Heftig

Det snurrige er at bilen føles heftigere enn stasjonsvognen V90 T8, dette til tross for at SUV-en veier mer og har et tyngdepunkt som er lengre fra asfalten. Hva dette kommer av, er litt mystisk, men V90-versjonen kjennes vel tung, og man får aldri helt inntrykket av at man faktisk sitter på drøyt 400 hestekrefter. ens XC60 føles genuint sprek. Det er mulig at forventningene er litt ulike. V90 ser ut som en heftig stasjonsvogn, mens XC60 er en ganske høyreist SUV.

Tråkker man gasspedalen i gulvet i XC60 T8, tror man på det oppgitte null til hundre-tallet på 5,3 sekunder.

Da sitter man samtidig i en stilig kupe, i testbilens tilfelle omgitt av lyst skinn, med Volvos nye layout. Her har de virkelig tatt et solid steg inn i premiumsegmentet, med både materialkvalitet og utforming på høyde med biler fra Mercedes-Benz og BMW. Et sentralt element er den midtstilte berøringsskjermen, som visuelt sett er lekker, men som berøringsskjermer flest er tråklete å bruke. Her er løsninger med en eller annen form for betjeningshjul langt å foretrekke. Selv etter å ha kjørt mange timer med nye Volvo-modeller, er jeg langt unna å være fortrolig med alle undermenyene, noe som medfører at oppmerksomheten jevnlig beveger seg vekk fra veien mens man prøve å presisjonstreffe skjermen med pekefingeren.

Ventetid

Komforten er det ellers ingenting å si på. Volvo-seter har tradisjon for å være behagelige, bilen beveger seg uanstrengt over dårlig underlag, og støynivået er lavt. De to motorene samarbeider sømløst, og de forskjellige kjøreprogrammene gjør at man finner et nivå som passer humøret.

Underveis tar man seg i å tenke at dette er en helt perfekt bil for nordmenn, men så var det prisen da. Testbilen har utstyrsnivået Inscription, med en startpris på 735.000 kroner. Billigste versjon starter på 640.000 kroner. Det for en bil med betydelige fordeler i det norske avgiftssystemet, per i dag går kun 37.000 kroner i statskassa. XC60 T8 ligger vel 40.000 kroner over V90 med samme drivlinje, og selvsagt vil man ha noen ekstra tilvalg. Men da blir dette en svært dyr opplevelse.

For pengene får man masse hestekrefter og en raffinert bil, men når det nærmer seg én million kroner for en velutstyrt utgave, er vi i hvert fall et stykke unna folke-Volvoen.

Nå ser ikke dette ut til være en salgstopper. Mer en halvparten av XC60-salget her til lands er nettopp T8-modellen. Den er så populær at produsenten ikke klarer å holde tritt med etterspørselen, og det er nå ett års ventetid.

Følger med i tiden

Ser man litt forbi prislappen, eller at du må vente til du er ett år eldre for å få bilen, har Volvo truffet tidsånden ganske så perfekt med XC60 T8. «Alle» vil ha en mellomstor SUV, og inntil nye måleregler trer skikkelig i kraft, er jo en familiebil med et oppgitt forbruk på 0,21 liter bensin per mil i kombinasjon med 407 hestekrefter temmelig imponerende. Vi noterte for øvrig et snittforbruk på 0,8 liter per mil, slett ikke verst for en så tung og kraftig bil, men et stykke unna det som står i brosjyren.

Dette er ikke unikt for denne bilen, alle ladbare hybrider sliter med å nå sine oppgitte forbrukstall. Det lar seg kun gjøre om bilen går mye elektrisk, men med en el-rekkevidde på noen få mil er ikke det enkelt om man skal lengre enn til nærbutikken.

Det Volvo skal ha, er at de har laget en veldig god drivlinje i denne sjangeren, og de treffer blink på tidsbildet med XC60 T8. Det vitner om et konsern som er gode til å følge med i timen.

KRAFT: En mellomstor SUV med 407 hestekrefter er heftig. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema /
BAGASJE: Den elektriske motoren og tilhørende batterier gjør at T8 tar 40 liter mindre i bagasjerommet. Den veier også 200 kilo mer enn utgavene med konvensjonell Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema /
PREMIUM: Volvo har truffet med interiøret. Det er elegant og har egenart. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema /