Torsdag møttes fylkestinget i Troms. John Karlsen (Frp) la fram en interpellasjon om å gå i dialog med samferdselsdepartementet om et todelt forslag for å få bukt med vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

- Dette er et stadig tilbakevendende tema. Ingen har så store etterslep på fylkesveiene som vi har i Troms og Norland. I Troms er det etterslep på åtte milliarder kroner, det samme er det i Nordland.

I 2010 fikk Troms fylke overført 120 mil med vei fra staten.

- Da gikk vi fra et etterslep på 2,8 milliarder kroner.

Karlsen ønsket å fremme et todelt forslag for regjeringen. Forslaget går for det første ut på å tilbakeføre noen av fylkesveiene til staten. Disse veiene skal være viktige næringsveier.

- Slik som fylkesveien til Skjervøy, sier Karlsen.

Økt satsing på riksveier

Andre del av forslaget gikk ut på få økt øremerkede midler til fylkesveiene.

- De som ønsker at veiene skal forbli fylkesveier mener at pengene uansett kommer fra samme pott, men vi ser at tunneler og riksveier blir satset mye mer på enn fylkesveier.

Karlsen viser til at det satses mer og mer på nordnorske riksveier fra staten. I 2016 ble syv milliarder kroner bevilget riksveiene i Nord.

- Ti prosent av potten av øremerkede midler til riksveier gikk for fire år siden til Nord-Norge. Nå går 20 prosent til nordnorske riksveier.

Positive signaler fra departementet

Karlsen viser til at han tidligere har vært i kontakt med samferdselsministeren og departementet. Han ønsker å gå i dialog med samferdselsdepartementet.

- De har gitt skriftlig tilbakemelding og er positive til å gå i dialog, men det forutsetter et flertall på fylkestinget. Regjeringen vil ikke overprøve fylket.

25 mot 11 stemmer

Etter debatten om fylkesveiene stemte fylkestinget mot Karlsens forslag. Interpellasjonen ble stemt ned med 25 mot 11 stemmer.

- Posisjonen tror ikke at dette vil gjøre etterslepet mindre. Vi ønsket å prøve noe nytt, og ville gå i dialog med samferdselsministeren og departementet om fylkesveiene, men det kan vi ikke gjøre uten flertall. Nå står vi på samme flekken med 8 milliarder i vedlikeholdsetterslep.

- Dette kommer vi ikke til å fremme ganger. Jeg kommer ikke til å ta opp igjen denne strategien i noe forum, sier Karlsen.