Under møte i fylkestinget torsdag la John Karlsen fram en interpellasjon om å gå i dialog med samferdselsdepartementet om et todelt forslag for å få bukt med vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Forslaget var todelt der ene delen gikk ut på å omklassifisere viktige næringsveier fra fylkesveier til riksveier. Andre del av forslaget gikk ut på å få økt øremerkede midler til vedlikehold av fylkesveier.

- Posisjonen tror ikke at dette vil gjøre etterslepet mindre. Vi ønsket å prøve noe nytt, og ville gå i dialog med samferdselsministeren og departementet om fylkesveiene, men det kan vi ikke gjøre uten flertall. Nå står vi på samme flekken med 8 milliarder i vedlikeholdsetterslep, sa Karlsen til Framtid i Nord torsdag.

- Fylket kan bygge like godt som staten

Forslaget ble nedstemt med 25 mot 11 stemmer. Fylkespolitiker og ordfører i Kåfjord kommune, Svein O. Leiros, stemte mot Karlsens forslag. Han sier saken er mer kompleks.

- Dette handler om mer enn å omklassifisere veier til staten. Svaret ligger ikke der. Vi må få mer overføringer fra staten om vi skal få ned etterslepet. Hadde regjeringen ønsket å satse på fylkesveiene og få ned etterslepet, hadde de bevilget mer. Fylket kan bygge veier like godt som staten, sier Leiros.

Troms fylke har et vedlikeholdsetterslep på 8 milliarder kroner. I Troms er det 3000 kilometer der fylket tar seg av vedlikehold.

- Vi har fått mindre overføringer til ferge. Etterslepet blir bare større og utfordringene blir flere. Vi har enorme utfordringer for å få næringstrafikken til å gå på skikkelige veier. Og det innebærer også tunneler og ferger. Se for eksempel på Arnøy der Arnøyferga er et stadig tilbakevendende problem, sier Leiros.

Mer enn bare fisk

Leiros legger til at når man snakker om næringsveier er det flere næringer i fylket dette omhandler.

- Landbruket er den største næringen i Troms, og vi har svært mange veier som er tilknyttet landbruket, det må vi ikke glemme.

Han understreker at fylkestinget, med posisjonen, jobber med fylkesveiene.

- Det må ikke fremstilles slik at vi ikke gjør noe. Vi satser på fylkesveier og næringsveiene i fylket. Langbakken i Skjervøy rustes nå opp for flere titalls millioner kroner, sier Leiros.