Fastlegekontorene er testet av Forbrukerrådet i forhold til at de er imøtekommende, gir god og relevant informasjon, og er enkelt tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet.

Lenangen Helsesenter drives av fastlege og konstituert kommuneoverlege Christian Schousgaard, og Marit Lillevik, spesialist i klinisk sykepleie. Schousgaard er gründer av helsesenteret som ble startet opp i 2003.

– Det er hyggelig å få et skulderklapp. Noen ganger kan legetilværelsen være hard og vanskelig, og kanskje spesielt i utkantstrøk hvor en er tett på pasientene, sier Schousgaard.

Lenangen Helsesenter AS fikk grønn score på generell info (76 p.), konkret service (88 p.) og digitale tjenester (70 p.), men ikke på konkret info (61 p.). Totalt scorer Lenangen Helsesenter AS 70,6 poeng av 100 mulige, og er dermed en av de få fastlegekontorene som har fått godkjentstempel i testen.

Nest best i Nord-Troms ble Storfjord Legesenter med 63,9 poeng totalt. Se oversikt og resultatene fra alle fastlegekontorene på www.framtidinord.no.

Uvanlig tilgjengelig

Han tror en del av årsaken til det gode resultatet i undersøkelsen, er at de er svært tilgjengelige på telefon og internett.

– Vi har mange plattformer hvor folk kan komme i kontakt med oss. De fleste pasientene har våre private telefonnumre. I tillegg kan folk nå oss via to forskjellige e-postadresser, hjemmesiden og helserespons (elektronisk bestillingsside red.). Vi er veldig tilgjengelig, sier han.

Empati og forståelse

Schousgaard berømmer samboeren Marit for måten hun tar imot pasientene på. Hun er spesialsykepleier i diabetes med omfattende videre- og etterutdanning innenfor blant annet rus og psykiatri.

– Marit viser empati for folk uansett hvordan hennes egen status er. Folk blir møtt med forståelse, også de som kontakter oss daglig.

– Ingen har egentlig krav på å komme i kontakt med fastlegen direkte med en gang. Marit har 20 års erfaring og forstår derfor enklere hvem som trenger å komme til lege av de som ringer. Det tror jeg er en god ting. Også har vi vært her i 20 år, så folk kjenner oss.

Det hender ofte at pasienter kontakter Schousgaard eller Lillevik på kveldstid, og da får pasientene som oftest svar.

Utga seg for å være pasienter

Schousgaard sier de vet i ettertid at Forbrukerrådet har ringt helsesenteret og utgitt seg for å være pasienter. Samtidig er han oppmerksom på hvordan slike undersøkelser utføres, og mener at resultatene noen ganger kan bli litt tilfeldige.

– Denne typen undersøkelser har medført en del debatt på Facebook, der noen stiller spørsmåltegn på metoden som brukes. En er litt heldig som kommer så godt ut, men undersøkelsen er noe usikker med tanke på dagsformen til den som svarer telefonen, samt oppdatering på hjemmesiden. Derfor kan resultatet bli litt tilfeldig.

– Men for vår del, så vet jeg at vi er langt mer tilgjengelig enn fastlegekontorer flest. Jeg tror ikke flere fastleger har privatnumrene sine tilgjengelig for pasientene. Det eneste vi har sagt, er at vi ikke vil ha henvendelser på Facebook, ellers svarer vi på telefon og mail. Om det er en god ting eller ikke, blir jeg mer i tvil om jo eldre jeg blir. Men vi forholder oss til resultatene i undersøkelsen av Forbukerrådet og er veldig glade for plasseringen vi fikk, avslutter han.

Forbrukerrådet har kontaktet fastlegelegekontorene på telefon, epost og lett etter informasjonen på deres nettsteder. Kun 2,5 prosent i Norge (31 fastlegekontor) fikk godkjentstempel. Det innebærer at de har fått minst to tredeler av full score.

Helsesenteret ble startet opp i 2003 av Schousgaard.