Torsdag starter matfestivalen Landsbymarked i Nordreisa. Dette for sjette året på rad. Daglig leder i bedriften, Bjørn Arne Olsen, gleder seg veldig.

– Salget for de lokale utstillerne har steget år for år. Det tyder på at det er et behov for en arena å kjøpe lokal mat på. Det er en trend å kjøpe kortreist, for 10-15 år siden var det ingen som snakket om det, forteller han.

Øke kompetansen

Dagene starter torsdag med et akevittforedrag på Minibar1. Foredraget holdes av Gotmar Rustad, som også holdt foredrag om samme tema første gang Landsbymarked ble arrangert.

STORT PROGRAM: Forutenom marked er det kulinarisk teater både fredag og lørdag, lutefiskaften på Bios Café, Barnas Landsbylørdag og konsert med Claudia Scott.. Her fra fjorårets markedsdager.

Olsen forklarer at han ønsker å bygge opp kompetanse på drikke, både hos den vanlige mann i gata, men også hos de som til daglig driver med alkohol. Olsen mener kompetansen er for lav.

– Det eneste mange vet, er at man blir full når man drikker det. I mine øyne er ikke alkohol et rusmiddel, men et nytelsesmiddel. Men man må opparbeide seg kunnskaper om det.

Halti som arena

Fredag ettermiddag starter selve markedet, med foreløpig 13 utstillere. Nytt av året er at mye foregår i 1.etasje på Halti.

– Vi får se om vi klarer å tilpasse lokalene til at det blir «landsbyaktig». For oss som jobber med det, og også for publikum, tror vi det blir bedre å komme inn. Ute i teltet har vi opplevd både vind, storm og kulde og det har vært en utfordring, forteller medeier i bedriften, Inger Birkelund.

Olsen skyter inn:

– Folk har kjøpt det de skal ha også har de dratt. På Halti kan de sitte ned, ta en kopp kaffe og slappe av.

Begge ser på det som en merverdi at bygget huser så mange andre aktiviteter. På denne måten blir ringvirkningene av markedet større. Både Nordreisa bibliotek, den lille butikken i foajeen og Nord-Troms Museum holder åpent.

Overskudd

Tidligere arrangement har gitt overskudd. Ifølge Birkelund er ikke målsetningen å ta ut gevinst i form av penger.

– Gevinsten kommer gjennom å utvikle arrangementet, for eksempel med flere aktiviteter for barn. En gevinst er også at baren får flere gjester, at utstillere får solgt mer, at næringslivet får inntekter. Vi vil ha en samfunnsnyttig målsetning – og kanskje får Bjørn tatt ut litt lønn, ellers er det frivillig arbeid som står bak, forteller hun.

De sju eierne i selskapet har hatt interne diskusjoner på hvor veien videre skal gå.

– I framtiden håper vi på å kunne slå oss sammen med andre arrangementer, slik at vi slipper tenke underholdning men holde fokuset på mat. Vi tenker også på å ha flere minimarkeder gjennom året, men det kommer mye an på leverandørene, forteller de.