Denne uka skal fylkestinget vedta prioriteringen for skredsikringstiltak på fylkesveiene i perioden 2018-2023.

Og mens en skredsikring på fylkesvei 347 mellom Lauksletta og Arnøyhamn, prissatt til rundt 740 millioner, har hatt førsteprioritet lenge, har så har tunnelplanene på den skredutsatte veien nå falt helt ut. I stedet har man nå lansert en fergekai i Arnøyhamn som en løsning – til en langt lavere pris, nærmere bestemt cirka 30 millioner kroner.

Svært rimelig

Kostnadene ved skredsikring av Singla i form av tunnel er så store at dette ikke vil la seg gjennomføre innenfor den rammen til skredsikring som er skissert for perioden 2018-2023.

Det er derfor aktuelt å se på alternative løsninger for å opprettholde framkommelighet på Fv 347 i de periodene vegen stenges på grunn av ras eller rasfare ved Singla. Det mest aktuelle alternativet er etablering av kai i Arnøyhamn som kan anløpes med ferge.

Dette vil gi mulighet for å ha en alternativ fergerute i drift i de periodene Fv 347 er stengt på grunn av skredfare ved Singla. En alternativ fergerute Storstein – Arnøyhamn – Lauksundskaret – Nikkeby vil være et svært rimelig alternativ til å bygge tunnel. Det kan også være aktuelt å se på alternative skredsikringstiltak som kan bidra til å redusere skredproblematikken på Arnøya.

Nord og ned

Ordfører Ørjan Albrigtsen, selv arnøyværing, gikk i Framtid i Nord hardt ut mot forslaget om å dumpe planene for skredsikring av Singla – kostnadsberegnet til rundt 740 millioner kroner – til fordel for en fergekai i Arnøyhamn som kan ta imot ferga når veien mellom Arnøyhamn og

Ordføreren fikk formannskapet med seg på en uttalelse der fergeplanene ble dømt nord og ned. Torsdag skal fylkestinget ta stilling til skredsikringsprioriteringene. Men du skal lete lenge etter en arnøyværing som gleder seg til eventuelt å få en fergekai i Arnøyhamn.

Billigere alternativer?

- Ja, det er å gå tilbake i tid. Skulle fylkesveien bli stengt, så skal man altså bruke flere timer hver dag på ferga. Det er idioti å foreslå noe sånt. Nei, da bør man heller se på andre og billigere alternativer på Singla, sier Ørjan Pedersen.

Leder for Arnøyhamn bygdelag, Kolbein Simonsen, er enig med sambygdingen. Har ikke tro på fergeløsningen i det hele tatt.

- Det er veldig synd hvis det er det vi ender opp med. Gjør dem det, så er skredsikringen av fylkesveien helt i det blå, sier Simonsen, og fortsetter:

- Vi trenger den interne kommunikasjonen mellom bygdene. Det må jo være mulig å se på en enklere løsning enn en skredsikringstunnel til 740 millioner. Jeg skjønner jo at den summen er avskrekkende, sier Simonsen.

Påkjenning

Dag-Hugo Lorentzen er også negativ til fergekai-løsningen.

- Jeg syns det er et forferdelig dårlig forslag. Skal vi få samfunnet til å fungere her ute, så må bygdene knyttes sammen på en normal måte. Da tror jeg ferge er en dårlig løsning, sier Lorentzen, som selv har pendlet mye forbi rasområdet på Singla - både som skoleelev og i forbindelse med arbeid.

- Nå jobber kona på Arnøy Laks og pendler forbi hver dag. Det er en påkjenning for familien å leve med skredfaren, så jeg håper at det blir en annen løsning enn ferge, sier Lorentzen.