Førsteamanuensis og luftfartsekspert Espen Andersen ved BI i Oslo har tidligere uttalt at han var skeptisk til FlyViking og at de skulle klare å hevde seg på markedet.

Han var derfor ikke overrasket da meldingen kom i dag om at FlyViking har valgt å innstille driften.

- Nei, det er jeg ikke. Det bor ikke så veldig mange mennesker i Nord-Norge, så da kan det være vanskelig. Det er en årsak til at mye av Widerøe-trafikken går på konsesjon.

- Fornuftig

Andersen sier at det blir vanskelig for et lite selskap å konkurrere med få fly, da store kostnader skal gå til å drive organisasjonen, samt markedsføring.

- Dette skal fordeles på færre seter, og da får de ikke kostnadsfortrinn på kort sikt, legger han til.

Han synes imidlertid det er fornuftig av selskapet å innstille driften før de går konkurs, når man så hvordan det gikk.

Liten tro

På spørsmål om han tror løpet er kjørt eller om selskapet kan komme seg på beina igjen, svarer han at han har liten tro på at man skal klare å starte et konkurrerende flyselskap.

- De eneste som har klart å starte, og å faktisk bli store, er Norwegian. De konkurrerte primært mot SAS, men fikk drahjelp av myndighetene som kjøpte masse seter i en kritisk fase. SAS hadde også et rutemønster de ikke ønsket å endre, og dermed kunne Norwegian gå inn der de ikke hadde fly, som for eksempel direkterutene fra Trondheim til Europa.

- Den situasjonen har ikke FlyViking vært i, med unntak av noen ruter. Så det er nok kombinasjonen av at det er en annen type konkurranse, og at det ikke er nok folk, sier han.

Tøff bransje

Forskeren legger til at på generell basis vil folk velge selskap med bonuspoeng om de kan, og at både pris og attraktive reisetider vil spille en stor rolle når man skal ut å fly.

- Begge deler favoriserer det eksisterende selskapet. Det er positivt at folk prøver, men flybransjen er veldig tøff, avlsutter han.