I fjor høst uttalte fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo at Torghatten Nord har brutt kontrakten de har ved Arnøy – og Laukøysambandet.

Prestbakmo sa da at ferga – MF Reinøy – skal ha en kapasitet på 180 tonn og at den nå blir opplevd som nesten halvert med 87,9 tonn.

1000 vogntog

Daglig leder for Arnøy Laks AS, Håvard Høgstad etterlyser svar på framdrift i saken.

– Vi er redde for at ting tar for lang tid. Nå har vi stoppet slaktingen i forbindelse med fellesferien, men situasjonen vil bli verre, da vi fra og med august igjen er inne i høysesong for laks, sier han.

Bedriften hans overlever på å kunne frakte fisk og produserer for nesten 200 millioner kroner i året.

– Hvert år kjører vi cirka 600 vogntog fra Arnøya med laks. I tillegg kjører vi 400 vogntog med tomkasser, forklarer han.

70 prosent reduksjon

Høgstad anser situasjonen som alvorlig. Han sier at trafikken har økt med 40 prosent på sambandet siden 2011. Spesielt alarmerende er det siden man sitter igjen med kun 30 prosent av kapasiteten man hadde i 2012.

–  Kapasiteten er redusert med 70 prosent. I 2012 besluttet man å gå ned fra tre skift til to skift, hvilket i praksis betyr at man har redusert antall fergeturer med en tredjedel. I tillegg ble jo ferga bygd om i fjor som gjorde at kapasiteten i tonn ble lavere.

Alt må planlegges

På Facebookgruppa ”Fergesambandet Lauksundskaret-Storstein-Nikkeby” gir brukere av ferga daglige oppdateringer på hvor mange som står igjen på fergeleiet etter at ferga har gått.

I løpet av de to siste ukene har det blitt rapportert om totalt 21 personbiler, to hengere og 13 vogntog som ikke fikk plass.

Stian Andre Hansen bor i Arnøyhavn, og er frustrert over situasjonen. Fredag for to uker siden tok han et bilde som viser åtte biler som står igjen.

Han opplever situasjonen som vanskelig og forholde seg til.

– Det går lite ferger, og skal man noe sted må man stille seg i kø en time før ferga kommer. Alt må planlegges til punkt og prikke.

Hansen opplever brukere av ferga som frustrerte.

– Det var bedre da det var treskiftsordning, understreker han.

Tror på løsning

Håvard Høgstad sier han har vært i kontakt med Troms Fylkeskommune og Troms Fylkestrafikk opptil flere ganger. Han mener det som åpenbart er et kontraktsbrudd må få konsekvenser.

– Rederiet må stille opp med en større ferge, jeg ser ingen annen løsning.

Han føler seg rimelig trygg på at løsningen kommer.

– Hvis man mener både på fylket og fra regjeringshold at havbruksnæringen skal femdobles de neste 25-30 årene, så må det stilles fergemateriell tilgjengelig. Det er jo engang sånn at sjømat produseres på kysten, avslutter han.

- Vi forstår frustrasjonen

Administrerende direktør Kurt Bones i Troms fylkestrafikk har ingen problemer med å slå fast at de ikke er tilfreds med situasjonen på fergesambandet Storstein-Lauksundskaret-Nikkeby.

– Det er ikke en tilfredsstillende situasjon på sambandet. Det var ikke slik vi hadde sett for oss at det skulle være, sier Bones.

ifølge Bones har det gått greit i vinter med den svekkede kapasiteten, men at problemene blir mer merkbare til høsten.

– Med den aktiviteten Arnøy Laks får til høsten, så forstår vi at situasjonen for Arnøy Laks er lite tilfredsstillende. Derfor er vi i samtaler med Torghatten Nord for å se hva vi kan gjøre for å øke kapasiteten på sambandet.

Bones vil ikke si konkret om det er snakk om skiftordninger eller større ferge, men sier at det ikke er noen vrangvilje fra noen av partene.

– Nei, vi opplever virkelig at Torghatten Nord også ønsker å finne en løsning på dette. Det er en vilje fra begge parter.

Anser dere situasjonen som et kontraktsbrudd?

– Vi har riktignok litt forskjellig syn på det som står i kontrakten. Vi mener at kontrakten ikke oppfylles slik det er i dag, mens Torghatten Nord ser annerledes på det. Men det er ikke snakk om noen tvist, sier Bones.

– Brukerne av ferga er veldig utålmodige. Hvor mye stresser dere med å få bedret kapasiteten?

– Vi har sagt klart ifra at vi ønsker en løsning så fort som mulig. Det betyr i løpet av tidlig høst, selv om vi ikke kan garantere noe, sier Bones.

Han har full forståelse for at arnøyværingene begynner å bli kraftig frustrerte. Og her om dagen kom det også en uttalelse fra Skjervøy kommunestyre der det krevde økt kapasitet på sambandet.

– Vi skjønner at folk er frustrerte og har også lest uttalelsen fra Skjervøy kommunestyre. Det er ikke noen glede for oss å ikke kunne tilby det som publikum forventer, sier Bones.

Framtid i Nord har forsøkt å få Torghatten Nord i tale mandag. Men på grunn av ferieavvikling var det ingen som kunne uttale seg i saken.

OPPGITT: Håvard Høgstad. Foto: Thomas Wahlgren.
Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk. Foto: Marius Fiskum