Formel 1-laget ble beskyldt for juks: Nå straffes «den rosa kopien»

Renaults protest mot Formel 1-rival Racing Point, som de mener har kopiert Mercedes, tas til følge. Viasport-kommentator Atle Gulbrandsen er overrasket over avgjørelsen juryen fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) har fattet.

Formel 1-laget Racing Point vakte oppsikt med både utseendet på årets bil og farten den hadde. Det fikk Renault til å reagere, og nå er protesten tatt til følge.  Foto: Joe Klamar, AFP/NTB scanpix

motorsport

Racing Point er ilagt 400.000 euro, i overkant av 4 millioner norske kroner, i bot og trekkes 15 poeng i VM-sammendraget, går det frem av avgjørelsen fra Det internasjonale bilsportforbundets (FIA) jury.

Det var etter Steiermark Grand Prix i midten av juli at det franske Formel 1-laget leverte inn en formell protest, med påstand om at årets Racing Point-bil, RP20, er for lik fjorårets Mercedes, W10.

Nærmere bestemt var det kjølekanalene til bremsesystemet Renault mente var for like. Det er en såkalt «listed part», som er en del av bilen som lagene må designe selv, i henhold til Formel 1-regelverket.

– Når man studerer bilene. ser også en legmann at det er store likheter mellom dem. Men om det er ulovlig, er en helt annen sak, sa Henning Isdal, Formel 1-ekspert i Viasport, til Aftenposten da.

Nå har FIA konkludert med at det er Mercedes som har designet mesteparten av kjølekanalene til bremsesystemet på bakhjulene. Racing Point har heller ikke designet systemet til bremsene på forhjulene, konkluderer FIA-juryen med i avgjørelsen fredag.

Er bilene for like? Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) har nå fattet en avgjørelse.  Foto: Joe Klamar, AFP/Thomas Peter, Reuters/NTB scanpix

– Forskjellige filosofier

Viasports Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen er på vei til jobb for å kommentere første fritrening denne helgen når vi tar kontakt. Han har på det tidspunktet ikke fått med seg avgjørelsen fra FIA.

– Jeg er overrasket og hadde ikke trodd det, sier han.

– Dette er jo forskjellige filosofier. Noen står beinhardt på at alle team må konstruere sine egne biler, og at det er Formel 1s natur. Jeg synes det er greit med litt tettere samarbeid, utdyper han.

Viasport-kommentatoren omtaler Formel 1 som «ganske sårbart».

– Det er ti team i Formel 1, og vi vet ikke om alle er med neste år. Ingen team banker på døren for å komme inn, og det er veldig stor forskjell på de gode og dårlige teamene i Formel 1, påpeker han.

Han forteller at det finnes to ulike grupperinger blant dem som følger Formel 1. For noen er sporten en konkurranse mellom bilbyggere, som i første rekke dreier seg om teknologi. For andre er kampen mann mot mann bak rattet det viktigste ved sporten.

– Formel 1 driver en ganske vanskelig øvelse når de forsøker å tilfredsstille begge parter, avslutter Gulbrandsen.

Har kjørt betydelig raskere

Racing Point-bilene har har vakt oppsikt helt siden testene som ble gjennomført under sesongoppkjøringen i Barcelona i februar.

Forrige sesong tok teamet totalt 73 poeng i konstruktørmesterskapet på 21-VM runder. I flertallet av løpene som de to bilene fullførte forrige sesong, endte de utenfor topp 10 på resultatlistene.

I år står Racing Point med 27 poeng etter fire VM-runder. Hver gang de to bilene har fullført, har de endt blant de ti beste.

Før den tredje VM-runden i Ungarn slo Mercedes-sjef Toto Wolff fast at de rosa bilene går så fort denne sesongen at de potensielt kan vinne løp. Lance Stroll kjørte så inn til 4.-plass i Ungarns Grand Prix.