Reisa Bilsenter
Gå til

Stig Brakstad, avdelingssjef på Reisa Bilsenter. 

Slik slipper du unna sommerens kanskje aller kjedeligste jobb

Uansett om du har liten eller stor plen – å klippe gresset er både tidkrevende og kjedelig. Heldigvis finnes det en løsning som gjør at du heller kan bruke tiden din på andre ting.

Løsningen heter robotgressklipper, og på Reisa Bilsenter hjelper de deg gjerne med å finne den rette for deg.

– Vi har ført robotgressklippere fra Husqvarna i flere år, men det er først de siste årene folk virkelig har fått øynene opp for dem, sier Stig Brakstad, avdelingssjef på Reisa Bilsenter.

Spar tid

Reisa Bilsenter i Sørkjosen har et bredt varespekter, og selger alt fra nye og brukte biler, scootere og ATV’er, til tilhengere, hage- og skogprodukter. I tillegg har de verksted og de tilbyr bilberging.

SPAR TID: Stig Brakstad, avdelingssjef på Reisa Bilsenter, mener den viktigste grunnen til å skaffe en robotgressklipper er at man sparer masse tid.  

– Det er flere grunner til å investere i en robotgressklipper, mener Brakstad.

– Men den viktigste grunnen er kanskje tidsbruken. Vanligvis bruker man mye tid på sommeren til å klippe gresset, og den tiden kan man heller bruke til noe annet! Robotgressklipperen gjør hele jobben selv, og kan jobbe døgnet rundt. Man er ikke avhengig av godt vær – klipperen gjør jobben i all slags vær og vind, sier han.

Størrelse

Robotgressklipperen styres av avgrensningssløyfer rundt hagen. Innenfor dette området klipper den gresset i den lengden du selv ønsker.

ULIKE STØRRELSER: De minste robotgressklipperne de selger hos Reisa Bilsenter fungerer over 600 kvadratmeter, mens de største når over hele 5000 kvadratmeter. 

 

Når robotgressklipperen begynner å gå tom for strøm, kjører den selv tilbake til ladestasjonen sin for å tanke energi til neste økt.

– Vi har for det meste solgt robotgressklippere til privatpersoner, og det er et par ting man burde tenke på før man går til innkjøp, sier Brakstad.

– For det første må man ta høyde for størrelsen på plenen som skal klippes. De minste robotgressklipperne fungerer over 600 kvadratmeter, mens de største når over hele 5000 kvadratmeter, forteller han.

– I tillegg burde man ta høyde for hvordan plenen er bygget opp, om det er ulendt terreng eller hindringer, råder han videre.

Teknologi

Reisa Bilsenter selger robotgressklippere fra 9.000 kroner for de minste og billigste, og opp til 47.000 kroner for «Rolls Royce’en».

– Robotgressklipper passer for hvem som helst, og den fungerer mer eller mindre som en robotstøvsuger. Det er bare mer teknologi i gressklipperne!

Blant annet kan robotgressklipperne fra Husqvarna styres via en app på telefonen. Appen er også kompatibel med Apple Watch.

Tyverisikring

Men ettersom robotgressklipperen jobber alene, er det særlig én bekymring mange har:

– En del bekymrer seg for at robotgressklipperen skal bli stjålet, når den er ute og klipper gresset alene. Det er derimot ikke noe å uroe seg for, forteller Brakstad.

ERFARING: På Reisa Bilsenter har de mange års erfaring med gressklipperne, og med Husqvarnas produkter generelt. 

– Robotgressklipperne slutter å klippe når de blir løftet opp. Når de settes ned igjen, må man taste en pinkode for at den skal fortsette. Uten pinkoden fungerer den ikke. Dessuten har en del av de større gressklipperne både GPS-sporing og alarm.

Sikkerhet

Andre igjen bekymrer seg for sikkerheten. På Husqvarnas hjemmeside informerer de om at en innebygd sikkerhetsfunksjon gjør at kniven i gressklipperen stopper automatisk dersom klipperen velter eller løftes opp.

I tillegg er avstanden mellom det ytre karosseriet og knivene ekstra lang, for å unngå at føtter eller hender berører knivene ved et uhell. 

Likevel anbefaler Husqvarna å slå av klipperen dersom små barn leker på plenen.

– I tillegg har utvalgte modeller sensorer som registrerer hindringer og senker farten på klipperen, sier Brakstad.

Kunnskap og kompetanse

På Reisa Bilsenter har de mange års erfaring med gressklipperne, og med Husqvarnas produkter generelt. De har solgt og utført service på Husqvarna-produktene siden 1982, og hjelper gjerne kundene med spørsmålene de måtte ha.

– Her får kundene gode produkter, god service og de møter ansatte som er oppdaterte og har kunnskap om produktene, sier Brakstad.

– Robotgressklippere er et viktig produkt for oss. Klippevanene til folk har endret seg fra at man gikk bak gressklipperen, til at man satt oppå gressklipperen, til at man nå ikke klipper gresset selv. Det er viktig for oss å henge med i utviklinga, og tilby det kundene ønsker og trenger!

Les mer om robotgressklipperne fra Husqvarna her!

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Framtid i Nords redaksjon, men av Framtid i Nords markedsavdeling.

Framtid i Nord er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på framtidinord.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.