DGTL20
Gå til

Trendspaning: Dette blir hett innen markedsføring i 2020!

Fire bransjefolk har sett inn i spåkula for å forutsi hva som blir det absolutt heiteste innen markedsføring i det nye året – her får du svaret!

16. januar 2020 arrangeres Nord-Norges største konferanse om digital markedsføring, DGTL, på Clarion Hotel The Edge i Tromsø. Dette er fjerde gangen konferansen arrangeres, og også 2020-versjonen vil være fullspekket av faglig innhold, inspirasjon, mingling og erfaringsutveksling.

Sjansene er store for å lære mye nytt om digital markedsføring, om digital kommunikasjon og hvordan nå ut til, og fornøye kunder på nett.

Men hva vil bli det «nye store» innen markedsføring i 2020? Vi har spurt fire bransjefolk, som også kommer til DGTL20!

Alexander Tøgard 

 

Alexander Tøgard er partner i mediebyrået Hensikt, og har mer enn 15 års erfaring med digitalt innhold og markedsføring:

– Jeg tror at vi i 2020 kommer til å se en stor vekst i etterspørsel av CRO-ekspertise – altså konverteringsoptimalisering. Dette faget er ikke noe nytt, men det blir stadig større rift om brukere og nettsidetrafikk. I tillegg blir digitale annonser og klikkpriser stadig dyrere, og dermed blir bedrifter nødt til å gjøre nettsidene sine mer effektive.

Konverteringsoptimalisering (CRO) er en metode for å skape vekst, og gjøre nettsider mer lønnsomme.

Erik Modig 

 

Erik Modig (PhD) er forsker ved Handelshögskolan i Stockholm. Han er ekspert på kundepsykologi, markedsstrategi og kommunikasjon.

– Markedsavdelinger kommer i større grad til å evaluere, og kreve oppfølging på kostnader, slik at de kan satse på det som er mest effektivt for dem. Dette innebærer imidlertid at diskusjonen rundt hvordan man skal evaluere varemerkesatsningene kommer til å bli store.

Jeg tror også at realtids-markedsføring, altså når selskaper er klare til å henge seg på trender og hendelser akkurat når de skjer, kommer til å bli en stor trend i 2020.

Rolf Viggo Pettersen 

 

Rolf Viggo Pettersen har mer enn 20 års erfaring innen markedsføring og CRM. Nå er han salgsdirektør i Netlife Dialog, der han jobber med kundeopplevelser, merkevarebygging og lojalitet.

– Bak tåkeskyene og glitteret i spåkula ser jeg to ting: Personalisert kommunikasjon og analytisk drevne kundereiser. Nå som støvet etter GDPR er i ferd med å legge seg, er det tydelig for oss at makter man ikke å formidle et budskap som mottakeren kan oppfatte som PERSONALISERT og RELEVANT, så hjelper det ikke uansett hvor i henhold man er med hensyn til samtykker og kanaler man jobber i – det blir bare støy.

Samspillet mellom kjøpte, fortjente og eide flater vil mer enn noen gang stille krav til at man makter å ha tverrfaglighet og totalforståelse for hvilken innsats som virker for akkurat denne kunden.  

Det er her nøkkelen ligger – å lage en kundereise som utnytter det man vet om kunden, lage de gode kreative konseptene som treffer og formidle disse slik at kunden føler seg sett og forstått. Kreativitet og data – hånd i hånd.

Teknologiens rolle er å hjelpe markedsføreren med skala og presisjon, men uten de gode og relevante budskapene blir det tannløst og man drukner som avsender. Markedsføreren må velge og ha en plan for hva hun skal ta hånd om selv, og så kjøpe kapasitet for det andre – men å ha en total plan og oversikt er uansett nødvendig.

Camilla Solheim 

 

Camilla Solheim er konstituert daglig leder, og innholdssjef i markedsføringsbyrået iNord – en av arrangørene bak DGTL. Hun har bakgrunn fra journalistikken, men har de siste årene jobbet med innholdsmarkedsføring.

– Jeg tror at 2020 vil bli et år der enda flere bedrifter ser behovet for å være synlige, hjelpsomme og treffsikre på nett. De aller fleste forbrukere begynner i dag sin kjøpsreise på internett – de researcher, leser anmeldelser og tar beslutninger ut fra hva de finner. Da er det viktig for bedriftene å være til stede i de riktige kanalene, med det riktige innholdet, til riktig tid – slik at de riktige menneskene finner dem! Det samme gjelder innen B2B-salg.

Så selv om det ikke er noe nytt, vil viktige stikkord for markedsføring a 2020 være «godt innhold». Med godt innhold finner kundene deg gjennom research, de får svar på sine spørsmål, og hjelp til sine utfordringer, og forhåpentligvis velger de deg som sin foretrukne leverandør, når de er klare for å kjøpe.

Les mer om DGTL20 her!

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Framtid i Nords redaksjon, men av Framtid i Nords markedsavdeling.

Framtid i Nord er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på framtidinord.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.