Det sveitsiske sekskapet Marti Contractors skal i samarbeid med islandske Iav bygge tunnelen gjennom Nordnesfjellet. Statens vegvesen signerte kontrakten med arbeidsfellesskapet tidligere i dag.

- Vi antar at byggearbeidet starter i desember, og gleder oss til å komme i gang med tunnelen, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

Den 5,8 kilometer lange tunnelen er en del av prosjektet E6 Indre Nordnes-Skardalen. I tillegg til tunnelen skal det bygges en ny bru over Manndalselva, samt nødvendige tilknytninger til dagens E6.

KORTERE E6

Når prosjektet er ferdig, vil E6 være  forkortet med rundt åtte kilometer.

- Dagens veg går gjennom et rasfarlig område. Tunnelen og ny veg vil gjøre turen tryggere og kortere, samtidig som framkommeligheten blir bedre, sier Løvli.

Syv entreprenører leverte tilbud på byggingen av den 5,8 kilometer lange tunnelen. Arbeidsfellesskapet Marti Contractors Ltd., Marti Norge AS og Iav HF lå lavest på pris, med drøye 536,5 millioner kroner. Prosjektet er kostnadsberegnet til om lag 1,1 milliarder kroner og dekkes i sin helhet av statlige midler. Tunnel og ny veg åpner etter planen for trafikk i 2017.